ƒодаток є 1
до наказу ћ≥н≥стерства
осв≥ти ≥
науки, молод≥ та спорту
”крањни
в≥д 14.07.2011 є 791
” –јѓЌ—№ ј
ћќ¬ј ≤ Ћ≤“≈–ј“”–ј
програма
зовн≥шнього незалежного оц≥нюванн¤ 2012 року
ѕо¤снювальна записка
ѕрограму зовн≥шнього
незалежного оц≥нюванн¤ з украњнськоњ мови (дал≥ Ц програма «Ќќ) розроблено з
урахуванн¤м чинних програм з украњнськоњ мови дл¤ 5Ц9 клас≥в (лист ћ≥н≥стерства
осв≥ти ≥ науки ”крањни є 1/11-6611 в≥д 23.12.2004 р.) та програм дл¤
проф≥льного навчанн¤ учн≥в 10Ц11 клас≥в (р≥вень стандарту, наказ ћ≥н≥стерства
осв≥ти ≥ науки ”крањни є 1021 в≥д 28.10.2010 р
†††††††† ћатер≥ал програми «Ќќ
розпод≥лено за такими розд≥лами: Ђ‘онетика. √раф≥каї, ЂЋексиколог≥¤.
‘разеолог≥¤ї, ЂЅудова слова. —ловотв≥рї, Ђћорфолог≥¤ї, Ђ—интаксисї,
Ђ—тил≥стикаї, Ђќрфоеп≥¤ї, Ђќрфограф≥¤ї, Ђ–озвиток мовленн¤ї.
††††††††
”крањнська мова
Ќазва розд≥лу, теми |
«нанн¤ |
ѕредметн≥ вм≥нн¤ та способи
навчальноњ д≥¤льност≥ |
1.
‘онетика. √раф≥ка |
‘онетика ¤к розд≥л мовознавчоњ науки про звуковий склад мови.
√олосн≥ й приголосн≥ звуки. ѕриголосн≥ тверд≥ ≥ мТ¤к≥, дзв≥нк≥ й глух≥.
ѕозначенн¤ звук≥в мовленн¤ на письм≥. јлфав≥т. —п≥вв≥дношенн¤ звук≥в ≥ букв.
«вукове значенн¤ букв ¤, ю,
Ї, њ, щ. —клад. —кладопод≥л. Ќаголос,
наголошен≥ й ненаголошен≥ склади. ”под≥бненн¤ приголосних звук≥в. —прощенн¤ в
групах приголосних. Ќайпоширен≥ш≥ випадки чергуванн¤ голосних ≥ приголосних
звук≥в. ќсновн≥ випадки чергуванн¤ у-в,
≥-й |
”часник
«Ќќ повинен ум≥ти: ¬изначати в словах голосн≥, тверд≥ ≥ мТ¤к≥, дзв≥нк≥ й глух≥
приголосн≥, ненаголошен≥ й наголошен≥ голосн≥; д≥лити слово на склади;
визначати звукове значенн¤ букв у слов≥. ¬изначати
м≥сце букв в алфав≥т≥, розташовувати слова за алфав≥том; розп≥знавати ¤вища
упод≥бненн¤ приголосних звук≥в, спрощенн¤ в групах приголосних, основн≥
випадки чергуванн¤ голосних ≥ приголосних звук≥в, чергуванн¤ у-в, ≥-й |
2. Ћексиколог≥¤. ‘разеолог≥¤ |
Ћексиколог≥¤ ¤к ученн¤ про слово. ќзнаки слова ¤к мовноњ одиниц≥.
Ћексичне значенн¤ слова. Ѕагатозначн≥ й однозначн≥ слова. ѕр¤ме та переносне
значенн¤ слова. ќмон≥ми. —инон≥ми. јнтон≥ми. Ћексика украњнськоњ мови за
походженн¤м. ¬ласне украњнська лексика. Ћексичн≥ запозиченн¤ з ≥нших мов.
«агальновживан≥ слова. ѕрофес≥йна, д≥алектна, розмовна лексика. “ерм≥ни.
Ћексика украњнськоњ мови з погл¤ду активного й пасивного вживанн¤. «астар≥л≥
й нов≥ слова (неолог≥зми). Ќейтральна й емоц≥йно забарвлена лексика. ѕон¤тт¤
про ст≥йк≥ сполуки сл≥в ≥ вирази. ‘разеолог≥зми.
ѕриказки, присл≥вТ¤, афоризми (в≥дпов≥дно до словника фразеолог≥зм≥в за
п≥дручниками р≥вн¤ Ђстандартї) |
ѕо¤снювати лексичн≥ значенн¤ сл≥в; добирати до сл≥в синон≥ми й
антон≥ми та використовувати њх у мовленн≥; уживати слова в переносному
значенн≥. «находити в текст≥ й
доречно використовувати в мовленн≥ вивчен≥ групи сл≥в; по¤снювати значенн¤
фразеолог≥зм≥в, приказок, присл≥вТњв, крилатих вислов≥в, правильно й
комун≥кативно доц≥льно використовувати
њх у мовленн≥ |
3. Ѕудова слова. —ловотв≥р |
Ѕудова слова. ќснова слова й зак≥нченн¤. «начущ≥ частини слова:
кор≥нь, преф≥кс, суф≥кс, зак≥нченн¤. —ловотв≥р.
“в≥рн≥ основи при словотворенн≥. ќснова пох≥дна й непох≥дна. ќсновн≥ способи
словотворенн¤ в украњнськ≥й мов≥: преф≥ксальний, преф≥ксально-суф≥ксальний,
суф≥ксальний, безсуф≥ксальний, складанн¤ сл≥в або основ, перех≥д з одн≥Їњ
частини мови в ≥ншу. ќсновн≥ способи творенн¤ ≥менник≥в, прикметник≥в,
д≥Їсл≥в, присл≥вник≥в. —кладн≥ слова. —пособи њх творенн¤. —получн≥ голосн≥
[о], [е] у складних словах |
¬≥дд≥л¤ти зак≥нченн¤ сл≥в в≥д основи, членувати основу на значущ≥ частини, добирати сп≥льнокоренев≥ слова, слова з однаковими преф≥ксами й
суф≥ксами; розр≥зн¤ти форми слова й
сп≥льнокоренев≥ слова, правильно вживати
њх у мовленн≥; визначати спос≥б
творенн¤ сл≥в |
4. ћорфолог≥¤. 4.1. ≤менник |
ћорфолог≥¤ ¤к розд≥л мовознавчоњ науки про частини мови. ≤менник
¤к частина мови: значенн¤, морфолог≥чн≥ ознаки, синтаксична роль. ≤менники
власн≥ та загальн≥, ≥стоти й не≥стоти. –≥д ≥менник≥в: чолов≥чий, ж≥ночий,
середн≥й. ≤менники сп≥льного роду. „исло ≥менник≥в. ≤менники, що вживаютьс¤ в
обох числових формах. ≤менники, що мають лише форму однини або лише форму
множини. ¬≥дм≥нки ≥менник≥в. ¬≥дм≥ни ≥менник≥в: перша, друга, трет¤,
четверта. ѕод≥л ≥менник≥в першоњ та другоњ в≥дм≥н на групи. ќсобливост≥
вживанн¤ та написанн¤ в≥дм≥нкових форм. Ѕукви -а(-¤),†††††
-у(-ю) в зак≥нченн¤х ≥менник≥в другоњ
в≥дм≥ни. ¬≥дм≥нюванн¤ ≥менник≥в, що мають лише форму множини. Ќев≥дм≥нюван≥
≥менники в украњнськ≥й мов≥. Ќаписанн¤ ≥ в≥дм≥нюванн¤ чолов≥чих ≥ ж≥ночих
≥мен по батьков≥ |
–озп≥знавати ≥менники, визначати њхнЇ загальне значенн¤,
морфолог≥чн≥ ознаки, синтаксичну роль, належн≥сть ≥менник≥в до певноњ групи
за њхн≥м лексичним значенн¤м, уживан≥стю в мовленн≥; визначати основн≥ способи творенн¤ ≥менник≥в; правильно в≥дм≥нювати ≥менники, в≥др≥зн¤ти
правильн≥ форми ≥менник≥в в≥д помилкових; використовувати
≥менники в мовленн≥, послуговуючись њхн≥ми виражальними можливост¤ми |
4.2.
ѕрикметник |
ѕрикметник ¤к частина мови: значенн¤, морфолог≥чн≥ ознаки,
синтаксична роль. –озр¤ди прикметник≥в за значенн¤м: ¤к≥сн≥, в≥дносн≥ та
присв≥йн≥. явища взаЇмопереходу прикметник≥в з одного розр¤ду в ≥нший. як≥сн≥
прикметники. —тупен≥ пор≥вн¤нн¤ ¤к≥сних прикметник≥в: вищий ≥ найвищий,
способи њх творенн¤ (проста й складена форми). «м≥ни приголосних при творенн≥
ступен≥в пор≥вн¤нн¤ прикметник≥в. ќсобливост≥ в≥дм≥нюванн¤ прикметник≥в
(тверда й мТ¤ка групи) |
–озп≥знавати прикметники, визначати њхнЇ загальне значенн¤,
морфолог≥чн≥ ознаки, синтаксичну роль; розр¤ди прикметник≥в за значенн¤м; утворювати форми ступен≥в пор≥вн¤нн¤
¤к≥сних прикметник≥в, повн≥ й коротк≥ форми ¤к≥сних прикметник≥в; розр≥зн¤ти основн≥ способи творенн¤
в≥дносних ≥ присв≥йних прикметник≥в; в≥дм≥нювати
прикметники; в≥др≥зн¤ти правильн≥
форми прикметник≥в в≥д помилкових |
4.3.
„исл≥вник |
„исл≥вник ¤к частина мови: значенн¤, морфолог≥чн≥ ознаки,
синтаксична роль. –озр¤ди числ≥вник≥в за значенн¤м: к≥льк≥сн≥ (на позначенн¤
ц≥лих чисел, дробов≥, зб≥рн≥) й пор¤дков≥. √рупи числ≥вник≥в за будовою:
прост≥ й складен≥. “ипи в≥дм≥нюванн¤ к≥льк≥сних числ≥вник≥в: 1) один, одна; 2) два, три, чотири; 3) в≥д
пТ¤ти до двадц¤ти, тридц¤ть, пТ¤тдес¤т ... в≥с≥мдес¤т; 4) сорок, девТ¤носто, сто; 5) дв≥ст≥ Ц девТ¤тсот; 6) нуль, тис¤ча, м≥льйон, м≥ль¤рд; 7)
зб≥рн≥; 8)
дробов≥. ѕор¤дков≥
числ≥вники, особливост≥ њх в≥дм≥нюванн¤. ќсобливост≥
првопису числ≥вник≥в. |
–озп≥знавати числ≥вники, визначати
њхнЇ загальне значенн¤, морфолог≥чн≥ ознаки, синтаксичну роль, розр¤ди
числ≥вник≥в за значенн¤м, основн≥ способи њх творенн¤, в≥дм≥нюванн¤; в≥др≥зн¤ти правильн≥ форми числ≥вник≥в
в≥д помилкових; добирати потр≥бн≥
форми числ≥вник≥в ≥ використовувати њх у мовленн≥; визначати сполучуван≥сть числ≥вник≥в з ≥менниками |
4.4.
«айменник |
«айменник ¤к частина мови: значенн¤, морфолог≥чн≥ ознаки,
синтаксична роль. —п≥вв≥днесен≥сть займенник≥в з ≥менниками, прикметниками й
числ≥вниками. –озр¤ди займенник≥в за значенн¤м: особов≥, зворотний, присв≥йн≥,
вказ≥вн≥, означальн≥, питальн≥, в≥дносн≥, неозначен≥, заперечн≥. ќсобливост≥
њх в≥дм≥нюванн¤. “воренн¤ й правопис неозначених ≥ заперечних займенник≥в |
–озп≥знавати займенники, визначати њхнЇ загальне значенн¤,
морфолог≥чн≥ ознаки, синтаксичну роль, розр¤ди займенник≥в за значенн¤м,
основн≥ способи њх творенн¤, в≥дм≥нюванн¤; в≥др≥зн¤ти правильн≥ форми займенник≥в в≥д помилкових, правильно добирати потр≥бн≥ форми займенник≥в ≥
використовувати њх у мовленн≥ |
4.5.
ƒ≥Їслово |
ƒ≥Їслово ¤к частина мови: значенн¤, морфолог≥чн≥ ознаки,
синтаксична роль. ‘орми д≥Їслова: д≥Їв≥дм≥нюван≥, в≥дм≥нюван≥ (д≥Їприкметник)
≥ незм≥нн≥ (≥нф≥н≥тив, д≥Їприсл≥вник, форми на -но, -то).
Ѕезособов≥ д≥Їслова. ¬иди д≥Їсл≥в: доконаний ≥ недоконаний. “воренн¤ видових
форм. „аси д≥Їслова: минулий, тепер≥шн≥й, майбутн≥й. —пособи д≥Їслова:
д≥йсний, умовний, наказовий. “воренн¤ форм умовного та наказового способ≥в
д≥Їсл≥в. —ловозм≥на д≥Їсл≥в ≤ та II д≥Їв≥дм≥ни. ќсобов≥ та числов≥ форми
д≥Їсл≥в (тепер≥шнього та майбутнього часу й наказового способу). –одов≥ та
числов≥ форми д≥Їсл≥в (минулого часу й умовного способу). „ергуванн¤
приголосних в особових формах д≥Їсл≥в тепер≥шнього та майбутнього часу. ƒ≥Їприкметник ¤к особлива форма д≥Їслова: значенн¤, морфолог≥чн≥
ознаки, синтаксична роль. јктивн≥ та пасивн≥ д≥Їприкметники. “воренн¤
активних ≥ пасивних д≥Їприкметник≥в тепер≥шнього й минулого часу.
¬≥дм≥нюванн¤ д≥Їприкметник≥в. ƒ≥Їприкметниковий зворот. Ѕезособов≥ форми на -но, -то. ƒ≥Їприсл≥вник ¤к особлива форма д≥Їслова: значенн¤, морфолог≥чн≥
ознаки, синтаксична роль. ƒ≥Їприсл≥вники доконаного й недоконаного виду, њх
творенн¤. ƒ≥Їприсл≥вниковий зворот |
–озп≥знавати д≥Їслова, особлив≥ форми д≥Їслова, безособов≥
д≥Їслова; визначати загальне значенн¤ д≥Їслова, морфолог≥чн≥ ознаки,
синтаксичну роль, часи й способи д≥Їсл≥в, д≥Їв≥дм≥ни, особливост≥
словозм≥ни† кожноњ д≥Їв≥дм≥ни; використовувати один час ≥ спос≥б у
значенн≥ ≥ншого; розр≥зн¤ти основн≥
способи творенн¤ д≥Їсл≥в, зокрема видових форм, форм майбутнього часу
недоконаного виду, форм умовного та наказового способу д≥Їсл≥в; в≥др≥зн¤ти правильн≥ форми д≥Їсл≥в в≥д
помилкових. † –озп≥знавати д≥Їприкметники (зокрема в≥др≥зн¤ти њх в≥д
д≥Їприсл≥вник≥в), визначати њхнЇ
загальне значенн¤, морфолог≥чн≥ ознаки, синтаксичну роль, особливост≥ творенн¤,
в≥дм≥нюванн¤; в≥др≥зн¤ти правильн≥
форми д≥Їприкметник≥в в≥д помилкових; добирати
й комун≥кативно доц≥льно використовувати
д≥Їприкметники та д≥Їприкметников≥ звороти в мовленн≥. використовувати д≥Їприкметники в мовленн≥ –озп≥знавати д≥Їприсл≥вники, визначати њхнЇ загальне значенн¤,
морфолог≥чн≥ ознаки, синтаксичну роль, основн≥ способи њх творенн¤; в≥др≥зн¤ти правильн≥ форми
д≥Їприсл≥вник≥в в≥д помилкових; правильно будувати
реченн¤ з д≥Їприсл≥вниковими зворотами |
4.6.
ѕрисл≥вник |
ѕрисл≥вник ¤к частина мови: значенн¤, морфолог≥чн≥ ознаки,
синтаксична роль. –озр¤ди присл≥вник≥в за значенн¤м. —тупен≥ пор≥вн¤нн¤† присл≥вник≥в: вищий ≥ найвищий. «м≥ни
приголосних при творенн≥ присл≥вник≥в вищого та найвищого ступен≥в. ѕравопис
присл≥вник≥в на -о, -е, утворених в≥д прикметник≥в ≥ д≥Їприкметник≥в. Ќаписанн¤
разом, окремо й через деф≥с присл≥вник≥в ≥ сполучень присл≥вникового типу |
–озп≥знавати присл≥вники, визначати
њхнЇ загальне значенн¤, морфолог≥чн≥ ознаки, синтаксичну роль, розр¤ди
присл≥вник≥в за значенн¤м, ступен≥ пор≥вн¤нн¤ присл≥вник≥в, основн≥ способи
творенн¤ присл≥вник≥в; в≥др≥зн¤ти
правильн≥ форми присл≥вник≥в в≥д помилкових; добирати й комун≥кативно доц≥льно використовувати присл≥вники в мовленн≥ |
4.7. —лужбов≥ частини мови |
ѕрийменник ¤к службова частина мови. √рупи прийменник≥в за
походженн¤м: непох≥дн≥ (первинн≥) й пох≥дн≥ (вторинн≥, утворен≥ в≥д ≥нших
сл≥в). √рупи прийменник≥в за будовою: прост≥, складн≥ й складен≥. «вТ¤зок
прийменника з непр¤мими в≥дм≥нками ≥менника. ѕравопис прийменник≥в —получник ¤к службова частина мови. √рупи сполучник≥в за
значенн¤м ≥ синтаксичною роллю: сур¤дн≥ (Їднальн≥, протиставн≥, розд≥лов≥) й
п≥др¤дн≥ (часов≥, причинов≥, умовн≥, способу д≥њ, мети, допустов≥,
пор≥вн¤льн≥, зТ¤сувальн≥, насл≥дков≥). √рупи сполучник≥в за вживанн¤м
(одиничн≥, парн≥, повторюван≥) та за будовою (прост≥, складн≥, складен≥). ѕравопис
сполучник≥в „астка ¤к службова частина мови. √рупи часток за значенн¤м ≥
вживанн¤м: формотворч≥, словотворч≥, модальн≥. ѕравопис часток |
–озп≥знавати прийменники, визначати њхн≥ морфолог≥чн≥ ознаки, групи
прийменник≥в за походженн¤м ≥ за будовою; правильно й комун≥кативно доц≥льно використовувати форми прийменник≥в у
мовленн≥ –озп≥знавати сполучники, визначати
групи сполучник≥в за значенн¤м ≥ синтаксичною роллю, за вживанн¤м ≥ будовою;
правильно й комун≥кативно доц≥льно використовувати
сполучники в мовленн≥ –озп≥знавати частки, визначати
групи часток за значенн¤м ≥ вживанн¤м; правильно й комун≥кативно доц≥льно використовувати частки в мовленн≥ |
4.8.
¬игук |
¬игук ¤к частина мови. √рупи вигук≥в за походженн¤м:
непох≥дн≥ й пох≥дн≥. «наченн¤ вигук≥в. «вуконасл≥дувальн≥ слова. ѕравопис
вигук≥в |
–озп≥знавати вигуки, визначати
групи вигук≥в за походженн¤м; правильно й комун≥кативно доц≥льно використовувати вигуки в мовленн≥ |
5. —интаксис 5.1. —ловосполученн¤. |
«авданн¤
синтаксису. —ловосполученн¤ й реченн¤ ¤к основн≥ одиниц≥ синтаксису.
ѕ≥др¤дний ≥ сур¤дний звТ¤зок м≥ж словами й частинами складного реченн¤.
√оловне й залежне слово в словосполученн≥. “ипи словосполучень за
морфолог≥чним вираженн¤м головного слова. —ловосполученн¤ непоширен≥ й
поширен≥ |
–озр≥зн¤ти словосполученн¤ й реченн¤, сур¤дний ≥ п≥др¤дний
звТ¤зок м≥ж словами й реченн¤ми; визначати
головне й залежне слово в п≥др¤дному словосполученн≥; визначати поширен≥ й непоширен≥ словосполученн¤, типи
словосполучень за способами вираженн¤ головного слова |
5.2.
–еченн¤ |
–еченн¤
¤к основна синтаксична одиниц¤. √раматична основа реченн¤. ѕор¤док сл≥в у
реченн≥. ¬иди речень у сучасн≥й украњнськ≥й мов≥: за метою висловлюванн¤
(розпов≥дн≥, питальн≥ й спонукальн≥); за емоц≥йним забарвленн¤м (окличн≥ й
неокличн≥); за будовою (прост≥ й складн≥); за складом граматичноњ основи
(двоскладн≥ й односкладн≥); за на¤вн≥стю чи в≥дсутн≥стю другор¤дних член≥в
(непоширен≥ й поширен≥); за на¤вн≥стю необх≥дних член≥в реченн¤ (повн≥ й
неповн≥); за на¤вн≥стю чи в≥дсутн≥стю ускладнювальних засоб≥в (однор≥дних
член≥в реченн¤, вставних сл≥в, словосполучень, речень, в≥докремлених член≥в
реченн¤, звертанн¤) |
–озр≥зн¤ти реченн¤ р≥зних вид≥в: за метою висловлюванн¤, за
емоц≥йним забарвленн¤м, за складом граматичноњ основи, за на¤вн≥стю чи
в≥дсутн≥стю другор¤дних член≥в, за на¤вн≥стю необх≥дних член≥в реченн¤, за
будовою, за на¤вн≥стю чи в≥дсутн≥стю однор≥дних член≥в реченн¤, вставних
сл≥в, словосполучень, речень, в≥докремлених член≥в реченн¤, звертанн¤ |
5.2.1. ѕросте двоскладне реченн¤ |
ѕ≥дмет
≥ присудок ¤к головн≥ члени двоскладного реченн¤. ќсобливост≥ узгодженн¤
присудка з п≥дметом. —пособи вираженн¤ п≥дмета. “ипи присудк≥в: простий ≥
складений (≥менний ≥ д≥Їсл≥вний). —пособи њх вираженн¤ |
¬изначати структуру простого двоскладного реченн¤, способи
вираженн¤ п≥дмета й присудка (простого й складеного), особливост≥ узгодженн¤
присудка з п≥дметом; правильно й комун≥кативно доц≥льно використовувати
прост≥ реченн¤ |
5.2.2.
ƒругор¤дн≥ члени реченн¤ у двоскладному й односкладному реченн≥ |
ќзначенн¤
узгоджене й неузгоджене. ѕрикладка ¤к р≥зновид означенн¤. ƒодаток. “ипи
обставин за значенн¤м. —пособи вираженн¤ означень, додатк≥в, обставин.
ѕор≥вн¤льний зворот. ‘ункц≥њ пор≥вн¤льного звороту в реченн≥ (обставина
способу д≥њ, присудок) |
–озп≥знавати види другор¤дних член≥в та њхн≥ типи й р≥зновиди, визначати способи вираженн¤ означень,
додатк≥в, обставин, роль пор≥вн¤льного звороту; правильно й комун≥кативно
доц≥льно використовувати виражальн≥
можливост≥ другор¤дних член≥в реченн¤ в мовленн≥; правильно розставл¤ти розд≥лов≥
знаки при непоширен≥й прикладц≥, пор≥вн¤льному зворот≥ |
5.2.3. ќдноскладн≥ реченн¤ |
√раматична
основа односкладного реченн¤. “ипи односкладних речень за способом вираженн¤
та значенн¤м головного члена: односкладн≥ реченн¤ з головним членом у форм≥
присудка (означено-особов≥, неозначено-особов≥, узагальнено-особов≥,
безособов≥) та односкладн≥ реченн¤ з головним членом у форм≥ п≥дмета
(називн≥). —пособи вираженн¤ головних член≥в односкладних речень. –озд≥лов≥
знаки в односкладному реченн≥ |
–озп≥знавати типи односкладних речень, визначати особливост≥ кожного з тип≥в; правильно й комун≥кативно
доц≥льно використовувати виражальн≥
можливост≥ односкладних речень у власному мовленн≥ |
5.2.4. –еченн¤ з однор≥дними членами |
”загальнювальн≥
слова в реченн¤х з однор≥дними членами. –еченн¤ з≥ звертанн¤м. «вертанн¤
непоширен≥ й поширен≥. –еченн¤ з≥ вставними словами, словосполученн¤ми,
реченн¤ми, њх значенн¤. –еченн¤ з в≥докремленими членами. ¬≥докремлен≥
означенн¤, прикладки Ц непоширен≥ й поширен≥. ¬≥докремлен≥ додатки,
обставини. ¬≥докремлен≥ уточнювальн≥ члени реченн¤. –озд≥лов≥ знаки в
односкладними членами |
–озп≥знавати просте реченн¤ з однор≥дними членами, звертанн¤ми,
вставними словами, словосполученн¤ми, реченн¤ми, в≥докремленими членами
(означенн¤ми, прикладками, додатками, обставинами), зокрема уточнювальними,
та правильно й комун≥кативно доц≥льно використовувати
виражальн≥ можливост≥ таких речень у мовленн≥; правильно розставл¤ти розд≥лов≥
знаки в них |
5.2.5.
—кладне реченн¤ |
ќзнаки
складного реченн¤. «асоби звТ¤зку простих речень у складному: 1)
≥нтонац≥¤ й сполучники або сполучн≥ слова; 2)
≥нтонац≥¤. “ипи
складних речень за способом звТ¤зку њх частин: сполучников≥ й
безсполучников≥. —ур¤дний ≥ п≥др¤дний звТ¤зок м≥ж частинами складного реченн¤ |
–озп≥знавати складн≥ реченн¤ р≥зних тип≥в, визначати њхню
структуру, види й засоби звТ¤зку м≥ж простими реченн¤ми. ƒобирати й конструювати
складн≥ реченн¤, що оптимально в≥дпов≥дають конкретн≥й комун≥кативн≥й мет≥. ѕравильно розставл¤ти
розд≥лов≥ знаки, будувати схему такого реченн¤ |
5.2.5.1. —кладносу-р¤дне реченн¤ |
™днальн≥,
протиставн≥ та розд≥лов≥ сполучники в складносур¤дному реченн≥. —мислов≥
звТ¤зки м≥ж частинами складносур¤дного реченн¤ |
–озп≥знавати складносур¤дн≥ реченн¤, визначати смислов≥ звТ¤зки м≥ж
частинами складносур¤дного реченн¤; комун≥кативно доц≥льно використовувати його виражальн≥
можливост≥ в мовленн≥ |
5.2.5.2. —кладноп≥д-р¤дне реченн¤ |
—кладноп≥др¤дне
реченн¤, його будова. √оловне й п≥др¤дне реченн¤. ѕ≥др¤дн≥ сполучники й
сполучн≥ слова ¤к засоби звТ¤зку у складноп≥др¤дному реченн≥. ќсновн≥ види
п≥др¤дних речень: означальн≥, зТ¤сувальн≥, обставинн≥ (м≥сц¤, часу, способу
д≥њ та ступен¤, пор≥вн¤льн≥, причини, насл≥дков≥, мети, умовн≥, допустов≥).
—кладноп≥др¤дн≥ реченн¤ з к≥лькома п≥др¤дними, њх типи за характером звТ¤зку
м≥ж частинами: 1)
складноп≥др¤дн≥ реченн¤ з посл≥довною п≥др¤дн≥стю; 2)
складноп≥др¤дн≥ реченн¤ з однор≥дною п≥др¤дн≥стю; 3)
складноп≥др¤дн≥ реченн¤ з неоднор≥дною п≥др¤дн≥стю |
–озп≥знавати складноп≥др¤дн≥ реченн¤, визначати њхню будову, зокрема складноп≥др¤дних речень з к≥лькома
п≥др¤дними, в≥дображати њњ в схем≥
складноп≥др¤дного реченн¤; визначати
основн≥ види п≥др¤дних речень, типи складноп≥др¤дних речень за характером
звТ¤зку м≥ж частинами. ѕравильно й комун≥кативно доц≥льно використовувати виражальн≥ можливост≥
складноп≥др¤дних речень р≥зних тип≥в у процес≥ сп≥лкуванн¤ |
5.2.5.3. Ѕезсполучникове
складне реченн¤ |
“ипи
безсполучникових складних речень за характером смислових в≥дношень м≥ж
складовими частинами-реченн¤ми: 1) з однор≥дними частинами-реченн¤ми (р≥вноправними); 2) з
неоднор≥дними частинами (по¤снюваною ≥ по¤снювальною). –озд≥лов≥
знаки в безсполучниковому складному реченн≥ |
–озп≥знавати безсполучников≥ складн≥ реченн¤; визначати смислов≥
в≥дношенн¤ м≥ж њхн≥ми частинами-реченн¤ми (однор≥дними й неоднор≥дними),
особливост≥ ≥нтонац≥њ безсполучникових складних речень; правильно й
комун≥кативно доц≥льно використовувати
виражальн≥ можливост≥ безсполучникових складних речень у мовленн≥ |
5.2.5.4. —кладн≥
реченн¤ з р≥зними видами сполучникового й безсполучникового звТ¤зку |
—кладн≥
реченн¤ з р≥зними видами сполучникового й безсполучникового звТ¤зку |
¬изначати структуру складних речень з р≥зними видами
сполучникового й безсполучникового звТ¤зку; правильно й комун≥кативно доц≥льно
використовувати виражальн≥
можливост≥ речень цього типу в мовленн≥ |
5.3. —пособи в≥дтворенн¤ чужого
мовленн¤ |
ѕр¤ма
й непр¤ма мова. –еченн¤ з пр¤мою мовою. —лова автора. «ам≥на пр¤моњ мови
непр¤мою. ÷итата ¤к р≥зновид пр¤моњ мови. ƒ≥алог |
¬изначати в реченн≥ з пр¤мою мовою слова автора й пр¤му мову,
реченн¤ з непр¤мою мовою; зам≥нювати
пр¤му мову непр¤мою; правильно й доц≥льно використовувати
в текст≥ пр¤му мову й цитати; правильно вживати
розд≥лов≥ знаки в конструкц≥¤х ≥з пр¤мою мовою та д≥алоз≥ |
6.
—тил≥стика |
—тил≥
мовленн¤ (розмовний, науковий, художн≥й, оф≥ц≥йно-д≥ловий, публ≥цистичний),
њх основн≥ ознаки, функц≥њ |
–озп≥знавати стил≥ мовленн¤, визначати особливост≥ кожного з них; користуватис¤ р≥зноман≥тними
виражальними засобами украњнськоњ мови в процес≥ сп≥лкуванн¤ дл¤ оптимального
дос¤гненн¤ мети сп≥лкуванн¤ |
7.
ќрфоеп≥¤ |
¬≥дображенн¤
вимови голосних (наголошених ≥ ненаголошених) через фонетичну транскрипц≥ю. ¬≥дображенн¤
вимови приголосних звук≥в: 1)
[дж], [дз], [дз′]; 2) [і]; 3)
[ж], [ч], [ш], [дж]; 4)
груп приголосних (упод≥бненн¤, спрощенн¤); 5)
мТ¤ких приголосних; 6)
подовжених приголосних. ¬имова
сл≥в з апострофом |
¬изначати особливост≥ вимови голосних ≥ приголосних звук≥в; наголошувати слова в≥дпов≥дно до
орфоеп≥чних норм |
8.
ќрфограф≥¤ |
ѕравопис
л≥тер, що позначають ненаголошен≥ голосн≥ [е], [и], [о] в корен¤х сл≥в.
—прощенн¤ в групах приголосних. —полученн¤ йо, ьо. ѕравила
вживанн¤ мТ¤кого знака. ѕравила вживанн¤ апострофа. ѕодвоЇнн¤ букв на
позначенн¤ подовжених мТ¤ких приголосних ≥ зб≥гу однакових приголосних
звук≥в. ѕравопис преф≥кс≥в ≥ суф≥кс≥в. ѕозначенн¤ чергуванн¤ приголосних
звук≥в на письм≥. ѕравопис великоњ л≥тери. Ћапки у власних назвах. Ќаписанн¤
сл≥в ≥ншомовного походженн¤. ќсновн≥ правила переносу сл≥в з р¤дка в р¤док. Ќаписанн¤
складних сл≥в разом ≥ через деф≥с. ѕравопис складноскорочених сл≥в. Ќаписанн¤
чолов≥чих ≥ ж≥ночих ≥мен по батьков≥, пр≥звищ. ѕравопис в≥дм≥нкових зак≥нчень
≥менник≥в, прикметник≥в. ѕравопис н та нн у прикметниках ≥ д≥Їприкметниках, не з
р≥зними частинами мови. |
–озп≥знавати вивчен≥ орфограми й по¤снювати њх за допомогою правил; правильно писати слова з вивченими орфограмами, знаходити й виправл¤ти
орфограф≥чн≥ помилки на вивчен≥ правила |
9. –озвиток мовленн¤ |
«агальне у¤вленн¤ про сп≥лкуванн¤ й
мовленн¤; види мовленнЇвоњ д≥¤льност≥; адресант ≥ адресат мовленн¤;
монолог≥чне й д≥алог≥чне мовленн¤; усне й писемне мовленн¤; основн≥ правила
сп≥лкуванн¤. “ема й основна думка висловлюванн¤. ¬имоги до мовленн¤
(зм≥стовн≥сть, лог≥чна посл≥довн≥сть, багатство, точн≥сть, виразн≥сть,
доречн≥сть, правильн≥сть). “екст ¤к середовище функц≥онуванн¤ мовних одиниць. ќсновн≥ ознаки тексту:
звТ¤зн≥сть, комун≥кативн≥сть, членован≥сть, ≥нформативн≥сть. «м≥ст ≥ будова
тексту, под≥л тексту на абзаци, м≥кротеми.
—пособи звТ¤зку
речень у текст≥. ласиф≥кац≥¤ текст≥в за сферою використанн¤, метою,
структурними особливост¤ми. “ексти р≥зних стил≥в, тип≥в, жанр≥в мовленн¤ |
”важно читати, усв≥домлювати й
запамТ¤товувати зм≥ст прочитаного,
диференц≥юючи в ньому головне та другор¤дне. ритично оц≥нювати прочитане. јнал≥зувати тексти р≥зних стил≥в, тип≥в
≥ жанр≥в. Ѕудувати
письмове висловленн¤, лог≥чно викладаючи зм≥ст, п≥дпор¤дковуючи його тем≥ й
основн≥й думц≥, задуму, обраному стилю та типу мовленн¤, дос¤гати визначеноњ
комун≥кативноњ мети. ”м≥ти формулювати, добирати
доречн≥ аргументи ≥ приклади, робити висновок, висловлювати власну позиц≥ю,
св≥й погл¤д на ситуац≥ю чи обставин; правильно структурований текст,
використовуючи в≥дпов≥дн≥ мовленнЇв≥ звороти. «находити й виправл¤ти
похибки та помилки в зм≥ст≥, побудов≥ й мовному оформленн≥ власних
висловлювань, спираючись на засвоЇн≥ знанн¤ |
”крањнська
л≥тература
Ќазва розд≥лу |
«м≥ст†
л≥тературного матер≥алу (письменники, твори) |
ѕредметн≥ ум≥нн¤ та навички |
1.
”сна народна творч≥сть |
«агальна
характеристика календарно-обр¤дових, сусп≥льно-побутових та родинно-побутових
п≥сень. ѕ≥сн≥ ћарус≥ „урай. Ђ¬≥ють в≥триї, Ђ«а св≥т встали козаченькиї ≤сторичн≥ п≥сн≥.
Ђќй ћорозе, ћорозенкуї, Ђ„и не той то ’м≥льї. “ематика, образи,
зм≥ст народних дум ≥ балад. Ђƒума про ћарусю
Ѕогуславкуї. Ѕалада ЂЅондар≥внаї |
”часник «Ќќ повинен ум≥ти: јнал≥зувати л≥тературний тв≥р чи його уривок. –озр≥зн¤ти види ≥ жанри усноњ творчост≥. –озр≥зн¤ти ≥ називати р≥зновиди календарно-обр¤дових п≥сень. јнал≥зувати зм≥ст, образи, настроњ
сусп≥льно-побутових ≥ родинно-побутових п≥сень. ¬изначати пров≥дн≥ мотиви ≥сторичних п≥сень, характеризувати образи героњв њх
Ц ≥сторичних ос≥б. ¬изначати тематику й художн≥ особливост≥ балад ≥ дум, п≥сень ћарус≥ „урай. ¬ид≥л¤ти у фольклорних творах анафори, рефрени, пост≥йн≥ еп≥тети,
персон≥ф≥кац≥ю, символи, г≥перболу, визначати
њхню художню роль. |
2.
ƒавн¤ украњнська л≥тература |
†Ђѕов≥сть
минулих л≥тї (уривки про
заснуванн¤ иЇва, про помсту кн¤гин≥ ќльги, про напад хозар≥в) Ђ—лово про пох≥д ≤гор≥вї √ригор≥й —коворода. ЂDe libertateї, Ђ¬с¤кому
м≥сту Ц звичай ≥ праваї, ЂЅджола та Ўершеньї, афоризми |
«нати основн≥ теоретико-л≥тературн≥ пон¤тт¤: Ј
художн≥й
образ, Ј
прототип;
Ј
тема,
≥де¤, мотив художнього твору; Ј
проблематика
та конфл≥кт у художньому твор≥; Ј
сюжет ≥
композиц≥¤ л≥тературного твору; Ј
позасюжетн≥
елементи; «нати та вм≥ти визначати в л≥тературному твор≥ тропи: Ј
еп≥тет,
Ј
пор≥вн¤нн¤; Ј
метафору,
Ј
алегор≥ю,
Ј
г≥перболу; Ј
метон≥м≥ю,
Ј
оксиморон.
«нати характерн≥ риси бароко. |
3.
Ћ≥тература к≥нц¤ XVIII Ч початку XX ст. |
≤ван отл¤ревський. Ђ≈нењдаї, ЂЌаталка ѕолтавкаї √. в≥тка-ќсновТ¤ненко. Ђћарус¤ї “арас Ўевченко. Ђƒо ќсновТ¤ненкаї, Ђ атеринаї, Ђ√айдамакиї,
Ђ авказї, Ђ—онї (Ђ” вс¤кого сво¤ дол¤), Ђ≤ мертвим, ≥ живим, ≥
ненарожденнимЕї, Ђ«апов≥тї, Ђћен≥ однакової ѕантелеймон ул≥ш. Ђ„орна радаї ћарко ¬овчок. Ђћаксим √римачї
≤ван Ќечуй-Ћевицький. Ђ айдашева с≥мТ¤ї ѕанас ћирний Ђ’≥ба ревуть воли, ¤к ¤сла повн≥?ї ≤ван арпенко- арий. Ђ’аз¤њнї ≤ван ‘ранко. Ђ√≥мнї, Ђ„ого ¤вл¤Їшс¤ мен≥ у сн≥ї,
Ђћойсейї |
«нати основн≥ теоретико-л≥тературн≥ пон¤тт¤: Ј
сентиментал≥зм,
романтизм, реал≥зм, њхн≥ ознаки; Ј
епос, новела,
опов≥данн¤, пов≥сть, роман, р≥зновиди пов≥ст≥ та роману; Ј
л≥рика,
сонет, г≥мн, посланн¤, поема, тематичн≥ р≥зновиди л≥рики; Ј
драма,
комед≥¤, траг≥комед≥¤, власне драма, м≥стер≥¤, драма-феЇр≥¤. Ј
¬иди
ком≥чного: гумор, ≥рон≥¤, сатира, сарказм, гротеск, бурлеск, травест≥¤. ¬изначати дво- ≥ трискладов≥ в≥ршов≥ розм≥ри. |
4.
Ћ≥тература XX ст. |
ћихайло
оцюбинський. Ђ“≥н≥ забутих
предк≥вї, ЂIntermezzoї ќльга
обил¤нська. Ђ«емл¤ї Ћес¤
”крањнка. ЂContra spem spero!ї,
ЂЋ≥сова п≥сн¤ї ¬асиль
—тефаник. Ђ ам≥нний хрестї ћикола
¬ороний. ЂЅлакитна ѕаннаї ќлександр
ќлесь. Ђ„ари ноч≥ї, Ђќ
слово р≥дне! ќрле скутий!..ї ¬олодимир
¬инниченко. Ђћоментї ѕавло
“ичина. Ђќ панно ≤нної, Ђјрфами,
арфамиЕї, Ђ¬и знаЇте, ¤к липа шелеститьЕї ћаксим
–ильський Ђћолюсь ≥ в≥рюЕї ћикола
’вильовий. Ђя (–омантика)ї ёр≥й
яновський. Ђѕодв≥йне колої,
ЂЎаланда в мор≥ї ¬олодимир
—осюра. ЂЋюб≥ть ”крањнуї ¬алерТ¤н
ѕ≥дмогильний. Ђћ≥стої ќстап
¬ишн¤. Ђћо¤ автоб≥ограф≥¤ї,
†Ђ—омї ћикола
ул≥ш. Ђћина ћазайлої Ѕогдан-≤гор
јнтонич. Ђ–≥здвої ќлександр
ƒовженко. Ђ”крањна в огн≥ї,
Ђ«ачарована ƒеснаї јндр≥й
ћалишко Ђѕ≥сн¤ про рушникї ¬асиль
—имоненко. ЂЋебед≥ материнстваї ќлесь
√ончар. Ђ«а мить щаст¤ї √риг≥р
“ютюнник. Ђ“ри зозул≥ з
поклономї ¬асиль
—тус. Ђяк добре те, що
смерт≥ не боюсь ¤ї, Ђќ земле втрачена, ¤вис¤!..ї ≤ван
ƒрач. ЂЅалада про сон¤шникї Ћ≥на
остенко. Ђ—трашн≥ слова,
коли вони мовчатьї, Ђ”крањнське альфрескої, Ђћарус¤ „урайї |
¬изначати м≥сце ≥ роль митц¤ в л≥тературному процес≥. «нати
основн≥ теоретико-л≥тературн≥ пон¤тт¤: Ј
украњнський
модерн≥зм ≥ його особливост≥; Ј
модерн≥стськ≥
напр¤ми та теч≥њ: ≥мпрес≥он≥зм, неоромантизм, експрес≥он≥зм; «нати
основн≥ теоретико-л≥тературн≥ пон¤тт¤: Ј
поетичний
синтаксис (≥нверс≥¤, тавтолог≥¤, антитеза, анафора, еп≥форма, паралел≥зм); Ј
риторичн≥
звертанн¤ ≥ запитанн¤, Ј
ал≥терац≥¤,
асонанс; Ј
р≥зновиди
роману (роман у новелах, роман у в≥ршах); Ј
к≥нопов≥сть; Ј
усм≥шка.
¬м≥ти по¤снювати пон¤тт¤: Ј
Ђ–озстр≥л¤не
в≥дродженн¤ї; Ј
психолог≥зм; Ј
асоц≥ативн≥сть. |
5. “вори украњнських
письменник≥в-ем≥грант≥в |
≤ван Ѕагр¤ний. Ђ“игроловиї ™вген ћаланюк. Ђ—тилет чи стилос?ї |
ќр≥Їнтуватис¤ в основних тенденц≥¤х функц≥онуванн¤ украњнськоњ
л≥тератури за кордоном ≥ творчост≥ украњнських письменник≥в-ем≥грант≥в. «нати
особливост≥ пригодницького роману. |
6. —учасний л≥тературний процес |
«агальний огл¤д,
основн≥ тенденц≥њ. Ћ≥тературн≥
угрупованн¤ (Ѕу-Ѕа-Ѕу, "Ќова дегенерац≥¤", "ѕропала грамота",
"Ћу√о—ад"). “ворч≥сть ё. јндруховича, ќ. «абужко, ≤.
–имарука. ”творенн¤ ј”ѕ
(јсоц≥ац≥њ украњнських письменник≥в). Ћ≥тература ел≥тарна
≥ масова. ѕостмодерн≥зм ¤к
один ≥з художн≥х напр¤м≥в мистецтва†
90-х рок≥в, його риси.† —учасн≥ часописи та
альманахи. |
ќр≥Їнтуватис¤ в основних тенденц≥¤х розвитку сучасноњ л≥тератури;
знати л≥тературн≥ угрупованн¤† 80-90-х
рок≥в, найвизначн≥ших представник≥в л≥тератури. ¬изначати найхарактерн≥ш≥ ознаки постмодерн≥зму |
ƒиректор ≤нституту ≥нновац≥йних
технолог≥й ≥ зм≥сту осв≥т膆†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† ††††††††††††††††††††††††††† ќ.ј. ”дод