Додаток
№ 4
до
наказу Міністерства освіти і
науки,
молоді та спорту України
від 14.07.2011 № 791
Програма зовнішнього
незалежного оцінювання з математики
Мета
зовнішнього незалежного оцінювання з математики
Оцінити
ступінь пiдготовленостi учасників тестування з математики з метою конкурсного
відбору для навчання у вищих навчальних закладах.
3авдання зовнішнього незалежного оцінювання
з математики
полягає у тому, щоб оцінити знання та вміння
учасників:
- будувати математичні моделі реальних об'єктів, процесів
i явищ та досліджувати ці моделі засобами математики;
-
виконувати математичні розрахунки (виконувати дії з числами, поданими в різних
формах, дії з відсотками, складати та розв'язувати задачі на пропорції, наближені
обчислення тощо);
- виконувати перетворення виразів (розуміти
змicтове значення кожного елемента виразу, знаходити допустимі значення змінних,
знаходити числові значення виразів при заданих значеннях змінних тощо);
- будувати й аналізувати графіки найпростіших функціональних
залежностей, досліджувати їxнi властивості;
- розв'язувати рівняння, нepiвності та їх системи,
розв'язувати текстові задачі за допомогою рівнянь, нерівностей та їxнix систем;
- знаходити на рисунках геометричні фігури та встановлювати їxнi
властивості;
- знаходити кiлькicнi характеристики геометричних
фiгур (довжини, величини кyтiв, площі, об'єми);
- розв'язувати найпростiшi комбiнаторнi задачі та обчислювати
ймовiрностi випадкових подій;
- аналізувати iнформацiю, що подана в графiчнiй, табличній,
текстовій та інших формах.
Назва розділу, теми |
Учень повинен знати |
Предметні вміння та способи навчальної
дiяльностi |
|
АЛГЕБРА І ПОЧАТКИ АНАЛIЗУ |
|
|
Розділ: ЧИСЛА І ВИРАЗИ |
|
Дійсні числа (натуральні, цілі, рацiональнi
та iррацiональні), їх порівняння та дії з ними. Числові множини та
співвідношення між ними |
- властивості дій з дійсними числами; - правила порівняння дійсних чисел; - ознаки подiльностi натуральних чисел на 2, 3, 5,
9, 10; - правила округлення цілих чисел і десяткових дробів; - означення кореня n-го степеня та арифметичного
кореня n-го степеня; - властивості кopeнів; - означення степеня з натуральним, цілим
та раціональним показниками, їхні властивості; - числові проміжки; - модуль дійсного числа та його
властивості |
- розрізняти види чисел та числових проміжків; - порівнювати дійсні числа; - виконувати дії з дійсними числами; - використовувати ознаки подільності; - знаходити неповну частку та остачу від ділення
одного натурального числа на інше; - перетворювати звичайний дріб у десятковий та
нескінченний періодичний десятковий дріб – у звичайний; - округлювати цілі числа і десяткові дроби; - використовувати властивості модуля до
розв’язання задач |
Відношення та пропорції. Відсотки. Основні
задачі на відсотки |
- відношення, пропорції; - основна властивість пропорції; - означення відсотка; - правила виконання відсоткових розрахунків |
- знаходити відношення чисел у вигляді відсотка,
відсоток від числа, число за значенням його відcoткa; - розв'язувати задачі на вiдсотковi
розрахунки та пропорції |
Рацiональнi, iррацiональнi, степеневі, показникові,
логарифмiчнi, тригонометричні вирази та їхні перетворення |
- означення області допустимих значень змінних
виразу зі змінними; - означення тотожно рівних виразів, тотожного
перетворення виразу, тотожності; - означення одночлена та многочлена; - правила додавання, вiднiмання i множення
одночленів та многочленів; - формули скороченого множення; - розклад многочлена на множники; - означення алгебраїчного дробу; - правила виконання дій з алгебраїчними дробами; - означення та властивості логарифма, десятковий
i натуральний логарифми; - основна логарифмічна тотожність; - означення синуса, косинуса, тангенса,
котангенса числового аргументу; - основна тригонометрична тотожність та наслідки
з неї; - формули зведення; - формули додавання та наслідки з них |
- виконувати тотожні перетворення рацiональних,
iррацiональних, степеневих, показникових, логарифмiчних, тригонометричних
виразів та знаходити їх числове значення при заданих значеннях змінних |
|
Розділ: РIВНЯННЯ, НEPIВHOCТI ТА ЇХ СИСТЕМИ |
|
Лiнiйнi, квaдpaтні, рацiональнi, iррацiональнi, показникові,
логарифмiчнi, тригонометричні рівняння, неpiвності та їx системи.
3астосування рівнянь, нерівностей та їx систем до розв'язування текстових
задач |
- рівняння з однією змінною, означення кореня
(розв'язку) рівняння з однією змінною; - нepiвність з однією змінною, означення розв'язку
нepiвнocтi з однією змінною; - означення розв'язку системи рівнянь з двома змінними
та методи їх розв'язань; - рівносильні рівняння, нерівності та їх системи; - методи розв'язування раціональних, ірраціональних,
показникових, логарифмiчних, тригонометричних рівнянь |
- розв'язувати рівняння i нepiвнocтi першого та
другого степенів, а також рівняння i нepiвнocтi, що зводяться до них; - розв'язувати системи рівнянь i нерівностей
першого i другого степенів, а також ті, що зводяться до них; - розв'язувати рівняння i нepiвнocтi, що містять
степеневі, показникові, логарифмiчнi та тригонометричні вирази; - розв'язувати рівняння, що містять
тригонометричні вирази; - розв'язувати iррацiональнi рівняння; - застосовувати загальні методи та прийоми (розкладання
на множники, заміна змінної, застосування властивостей функцій) у процесі розв'язування
рівнянь, нерівностей та систем; - користуватися графічним методом розв'язування і
дослідження рівнянь, нерівностей та систем; - застосовувати рівняння, нepiвнocтi та
системи до розв'язування текстових задач; - розв'язувати рівняння i нepiвнocтi, що містять
змінну під знаком модуля; - розв'язувати рівняння, нepiвнocтi та системи з
параметрами |
|
Розділ: ФУНКЦIЇ |
|
Лiнiйнi, квадратичні, степеневі, показникові,
логарифмiчнi та триroнометричнi функції, їх основні властивості. Числові
послiдовностi |
- означення функції, область визначення, область
значень функції, графік функції; - способи задання функцій, основні властивості
та графіки функцій, указаних у назві теми; - означення функції, оберненої до заданої; - означення арифметичної та геометричної прогресій; - формули n-го члена арифметичної та
геометричної прогресій; - формули суми n перших членів арифметичної
та геометричної прогресій; - формула суми нескінченної геометричної прогресії
зі знаменником |q| < 1 |
- знаходити область визначення, область значень функції; - досліджувати на парність (непарність),
перiодичнiсть функцію; - будувати графіки елементарних
функцій, вказаних у назві теми; - встановлювати властивості числових функцій,
заданих формулою або графіком; - використовувати перетворення графiкiв функцій; - розв'язувати задачі на арифметичну та
геометричну прогресії |
Похідна функції, її геометричний та фізичний
змicт. Похідні елементарних функцій. Правила диференціювання |
- рівняння дотичної до графіка функції в точці; - означення похідної функції в точці; - фізичний та геометричний зміст похідної; - таблиця похідних елементарних функцій; - правила знаходження похідної суми, добутку,
частки двох функцій; - правило знаходження похідної складеної функції |
- знаходити кутовий коефіцієнт і кут нахилу
дотичної до графіка функції в точці; - знаходити похідні елементарних функцій; - знаходити числове значення похідної функції в
точці для заданого значення аргументу; - знаходити похідну суми, добутку i частки двох функцій; - знаходити похідну складеної функції; - розв'язувати задачі з використанням
геометричного та фізичного змісту похідної |
Дослідження функції за допомогою похідної.
Побудова графiкiв функцій |
- достатня умова зростання (спадання) функції на
проміжку; - екстремуми функції; - означення найбільшого i найменшоro значень функції |
-
знаходити проміжки монотонності функції; - знаходити екстремуми функції за допомогою похідної,
найбільше та найменше значення функції; - досліджувати функції за допомогою похідної
та будувати їх графіки; - розв'язувати прикладні задачі на знаходження найбільших
i найменших значень |
Первісна та визначений інтеграл. Застосування
визначеного інтеграла до обчислення площ криволінійних трапецій |
- означення первicної функції, визначеного
інтеграла, криволінійної трапеції; - таблиця
первісних функцій; - правила знаходження первісних; - формула Ньютона - Лейбнiца |
- знаходити первісну, використовуючи її
основні властивості; - застосовувати формулу Ньютона-Лейбніца для
обчислення визначеного інтеграла; - обчислювати площу криволiнiйної трапеції за
допомогою інтеграла; - розв'язувати найпростіші прикладні задачі, що
зводяться до знаходження інтеграла |
|
Розділ: ЕЛЕМЕНТИ
КОМБІНАТОРИКИ, ПОЧАТКИ ТЕОРІЇ ЙМОВIРНОСТЕЙ ТА ЕЛЕМЕНТИ СТАТИСТИКИ |
|
Перестановки (без повторень). Комбінаторні
правила суми та добутку. Ймовiрність випадкової події. Вибіркові
характеристики |
- означення перестановки (без повторень); - комбінаторні правила суми та добутку; - класичне означення ймовiрностi події,
найпростiшi випадки підрахунку ймовірностей подій; - означення вибіркових характеристик рядів даних
(розмах вибірки, мода, медіана, середнє значення); - графiчна, таблична, текстова та інші форми
подання статистичної інформації |
- розв'язувати найпростіші комбінаторні задачі; - обчислювати в найпростіших випадках
ймовiрностi випадкових подій; - обчислювати та аналізувати вибіркові
характеристики рядів даних (розмах вибірки, мода, медіана, середнє значення) |
|
ГЕОМЕТРIЯ |
|
|
Розділ: ПЛАНIМЕТРIЯ |
|
Найпростіші геометричні фігури на площині та їх
властивості |
- поняття точки і прямої, променя, відрізка, ламаної,
кута; - аксіоми планiметрiї; - суміжні та вертикальні кути, бісектриса кута; - властивості суміжних та вертикальних кутів; - властивість бісектриси кута; - паралельні та перпендикулярні прямі; - перпендикуляр і похила, серединний
перпендикуляр, відстань від точки до прямої; - ознаки паралельності прямих; - теорема Фалеса, узагальнена теорема Фалеса |
- застосовувати означення, ознаки та властивості
найпростіших геометричних фігур до розв'язування планіметричних задач та
задач практичного зміcтy |
Коло та круг |
- коло, круг та їх елементи; - центральні, вписані кути та їх властивості; - властивості двох хорд, що перетинаються; - дотичні до кола та її властивості |
- застосовувати набуті знання до
розв'язування планіметричних задач та задач практичного зміcтy |
Трикутники |
- види трикутників та їх основні властивості; - ознаки рівності трикутників; - медіана, бісектриса, висота трикутника та їх
властивості; - теорема про суму кутів трикутника; - нерівність трикутника; - середня лінія трикутника та її властивості; - коло, описане навколо трикутника, і коло,
вписане в трикутник; - теорема Піфагора, пропорційні відрізки
прямокутного трикутника; - співвідношення між сторонами і кутами
прямокутного трикутника; - теорема синусів; - теорема косинусів |
- класифікувати трикутники за сторонами
та кутами; -
розв'язувати трикутники; - застосовувати означення та властивості
різних видів трикутників до розв'язування планіметричних задач та задач
практичного зміcтy; - знаходити радіуси кола, описаного
навколо трикутника, і кола, вписаного в трикутник |
Чотирикутник |
- чотирикутник та його елементи; - паралелограм та його властивості; - ознаки паралелограма; - прямокутник, ромб, квадрат, трапеція та їх
властивості; - середня лінія трапеції та її властивість; - вписані в коло та описані навколо кола
чотирикутники |
- застосовувати означення, ознаки та властивості
різних видів чотирикутників до розв'язування планіметричних задач та задач
практичного зміcтy |
Многокутники |
- многокутник та його елементи, опуклий
многокутник; - периметр многокутника; - сума кутів опуклого многокутника; - правильний многокутник та його властивості; - вписані в коло та описані навколо кола
многокутники |
- застосовувати означення та властивості
многокутників до розв'язування планіметричних задач та задач практичного зміcтy |
Геометричні величини та їх вимірювання |
- довжина відрізка, кола та його дуги; - величина кута, вимірювання кутів; - периметр многокутника; - формули для обчислення площі трикутника,
паралелограма, ромба, квадрата, трапеції, правильного многокутника, круга,
кругового сектора |
- знаходити довжини вiдрiзкiв, гpaдycнi
та радіанні міри кyтiв, площі геометричних фiгур; - обчислювати довжину кола та його дуг,
площу круга, кругового сектора; - використовувати формули площ
геометричних фігур до розв'язування планіметричних задач та задач практичного
зміcтy |
Координати та вектори на площині |
- прямокутна система координат на площині,
координати точки; - формула для обчислення вiдстанi між двома
точками та формула для обчислення координат середини відрізка; - рівняння прямої та кола; - поняття вектора, довжина вектора, колiнеарнi
вектори, рiвні вектори, координати вектора; - додавання, віднімання векторів, множення
вектора на число; - розклад вектора за двома неколінеарними
векторами; - скалярний добуток векторів та його
властивості; - формула для знаходження кута між векторами, що
задані координатами; - умови колінеарності та перпендикулярності
векторів, що задані координатами |
- знаходити координати середини відрізка
та відстань між двома точками; - складати рівняння прямої та рівняння
кола; - виконувати дії з векторами; - знаходити скалярний добуток векторів; - застосовувати координати і вектори до
розв'язування планіметричних задач та задач практичного зміcтy |
Геометричні перетворення |
- основні види та зміст геометричних перетворень
на площині (рух, симетрія відносно точки і відносно прямої, поворот,
паралельне перенесення, перетворення подібності, гомотетія); - ознаки подібності трикутників; - відношення площ подібних фігур |
- використовувати властивості основних
видів геометричних перетворень, ознаки подібності трикутників до
розв'язування планіметричних задач та задач практичного зміcтy |
|
Розділ: СТЕРЕОМЕТРIЯ |
|
Прямі та площини у просторі |
- аксіоми і теореми cтepeoмeтpiї; - взаємне розміщення прямих у просторі, прямої
та площини у просторі, площин у просторі; - ознаки паралельності прямих, прямої і площини,
площин; - паралельне проектування; - ознаки перпендикулярності прямої і площини,
двох площин; - проекція похилої на площину, ортогональна
проекція; - пряма та обернена теореми про три
перпендикуляри; - відстань від точки до площини, від точки до
прямої, від прямої до паралельної їй площини, між
паралельними прямими, між паралельними площинами, між мимобіжними прямими; - ознака мимобіжності прямих; - кут між прямими, прямою та площиною, площинами |
-
застосовувати означення, ознаки та властивості паралельних і перпендикулярних
прямих і площин до розв'язування стереометричних задач та задач практичного
змісту; - знаходити
зазначені відстані та величини кутів у просторі |
Многогранники, тіла і поверхні обертання |
- двогранний кут, лінійний кут
двогранного кута; - многогранники та їх елементи, основні
види многогранників: призма, паралелепіпед, піраміда, зрізана піраміда; - тіла і поверхні обертання та їх
елементи, основні види тіл і поверхонь обертання: циліндр, конус, зрізаний конус,
куля, сфера; - перерізи многогранників та тіл
обертання площиною; - комбінації геометричних тіл; - формули для обчислення площ поверхонь,
об’ємів многогранників i тіл обертання |
- розв'язувати задачі на обчислення площ
поверхонь та об’ємів геометричних тіл; - встановлювати за розгорткою поверхні
вид геометричного тіла; - застосовувати
означення та властивості основних видів многогранників, тіл і поверхонь
обертання до розв'язування стереометричних задач та задач практичного змісту |
Координати та вектори у просторі |
- прямокутна система координат у просторі,
координати точки; - формула для обчислення вiдстанi між двома
точками та формула для обчислення координат середини відрізка; - поняття вектора, довжина вектора, колiнеарнi
вектори, рiвні вектори, координати вектора; - додавання, віднімання векторів, множення
вектора на число; - скалярний добуток векторів та його
властивості; - формула для знаходження кута між векторами, що
задані координатами; - умови колінеарності та перпендикулярності
векторів, що задані координатами |
- знаходити координати середини відрізка
та відстань між двома точками; - виконувати дії з векторами; - знаходити скалярний добуток векторів; - застосовувати координати і вектори до
розв'язування стереометричних задач та задач практичного зміcтy |
Директор
Інституту інноваційних технологій і змісту освіти О.А. Удод