ƒодаток
є 7
до
наказу ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥
науки,
молод≥ та спорту ”крањни
в≥д
14.07.2011 є 791
ѕрограма
зовн≥шнього незалежного оц≥нюванн¤ з б≥олог≥њ
ѕрограму зовн≥шнього незалежного
оц≥нюванн¤ з б≥олог≥њ 2012 розроблено на основ≥ чинних програм дл¤ загальноосв≥тн≥х
навчальних заклад≥в: Ѕ≥олог≥¤, 7-11 класи ( .: ѕерун, 2005) та Ѕ≥олог≥¤, 10-11
класи (“ерноп≥ль, ћандр≥вець, 2011).
«авданн¤м зовн≥шнього незалежного
оц≥нюванн¤ з б≥олог≥њ Ї:
Ј
перев≥рити в≥дпов≥дн≥сть знань та ум≥нь учн≥в програмним
вимогам;
Ј
ви¤вити р≥вень навчальних дос¤гнень учн≥в;
Ј
оц≥нити ступ≥нь п≥дготовленост≥ випускник≥в
загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в до подальшого навчанн¤ у вищих навчальних
закладах.
«м≥ст програми зовн≥шнього
незалежного оц≥нюванн¤ структурований за р≥вн¤ми орган≥зац≥њ житт¤ й
складаЇтьс¤
з Ђ¬ступуї та розд≥л≥в: Ђћолекул¤рний р≥вень орган≥зац≥њ житт¤ї, Ђ л≥тинний
р≥вень орган≥зац≥њ житт¤ї, ЂЌекл≥тинн≥ форми житт¤ї, Ђќрган≥змовий р≥вень
орган≥зац≥њ житт¤ї, ЂЌадорган≥змов≥ р≥вн≥ орган≥зац≥њ житт¤ї, Ђ≤сторичний розвиток
орган≥чного св≥туї, ¤к≥ в свою чергу розпод≥лено на теми. ¬ кожн≥й тем≥
визначено обс¤г вимог до знань та предметних ум≥нь учасник≥в зовн≥шнього
незалежного оц≥нюванн¤ з б≥олог≥њ.
ѕрограма зовн≥шнього незалежного
оц≥нюванн¤ спр¤мована на ви¤вленн¤ р≥вн¤ сформованост≥ знань та ум≥нь з
шк≥льного предмета ЂЅ≥олог≥¤ї на основ≥ ¤ких учасник зовн≥шнього незалежного
оц≥нюванн¤ зможе:
Ј
характеризувати основн≥ б≥олог≥чн≥ пон¤тт¤,
законом≥рност≥, закони та теор≥њ, б≥олог≥чн≥ ¤вища ≥ процеси;
Ј
оперувати пон¤тт¤ми, за потреби по¤сненн¤ процес≥в та
¤вищ живоњ природи, п≥дтверджуючи прикладами з житт¤ та д≥¤льност≥ людини,
охорони здоровТ¤, дос¤гнень б≥олог≥чноњ науки;
Ј
пор≥внювати процеси
життЇд≥¤льност≥ на р≥зних р≥вн¤х орган≥зац≥њ, (молекул¤рному, кл≥тинному,
орган≥змовому,
попул¤ц≥йно-видовому, екосистемному, б≥осферному) та ви¤вл¤ти взаЇмозвТ¤зки м≥ж
ними;
Ј
встановлювати
причинно-насл≥дков≥, функц≥ональн≥, структурн≥ звТ¤зки та законом≥рност≥ у
жив≥й природ≥, класиф≥кувати обТЇкти;†
Ј
ви¤вл¤ти насл≥дки впливу шк≥дливих
звичок на орган≥зм;
Ј
застосовувати б≥олог≥чн≥ знанн¤
дл¤ анал≥зу ситуац≥й, що виникають у р≥зних сферах житт¤;
Ј
виконувати розрахунки ≥з
використанн¤м математичного апарату;
Ј
застосовувати набут≥ знанн¤ при
анал≥з≥ б≥олог≥чноњ ≥нформац≥њ, представленоњ в р≥зних формах (граф≥чн≥й,
табличн≥й, текстов≥й);
Ј
обірунтовувати висновки.
Ќазва †розд≥лу,
теми |
«нанн¤ |
ѕредметн≥ ум≥нн¤ та способи навчальноњ д≥¤льност≥ |
¬ступ |
ќсновн≥ ознаки живого. –≥вн≥ орган≥зац≥њ житт¤:
молекул¤рний, кл≥тинний, орган≥змовий, попул¤ц≥йно-видовий, екосистемний,
б≥осферний. |
’арактеризувати основн≥ ознаки живого. ѕо¤снювати
значенн¤
б≥олог≥чноњ науки в житт≥ людини ≥ сусп≥льства. јнал≥зувати структуру† р≥вн≥в орган≥зац≥њ
житт¤. |
ћолекул¤рний р≥вень орган≥зац≥њ житт¤ |
||
≈лементний склад орган≥зм≥в Ќеорган≥чн≥ сполуки в орган≥змах ќрган≥чн≥ сполуки в орган≥змах |
ласиф≥кац≥¤ х≥м≥чних елемент≥в за њхн≥м вм≥стом
в орган≥змах (макроелементи, в тому числ≥ органогенн≥ елементи,
м≥кроелементи). Ќасл≥дки недостатнього або надлишкового надходженн¤ в
орган≥зм людини х≥м≥чних елемент≥в (I, F, Fe, Ca, ) та способи усуненн¤ њх
нестач≥. ≈ндем≥чн≥ хвороби. –оль води, солей та ≥нших неорган≥чних сполук в
орган≥зм≥. √≥дроф≥льн≥ сполуки. √≥дрофобн≥ сполуки. Ѕудова, властивост≥ ≥ функц≥њ орган≥чних сполук.
ѕон¤тт¤ про б≥опол≥мери та њхн≥ мономери. ¬углеводи: моносахариди, ол≥госахариди,
пол≥сахариди. ќсобливост≥ будови, основн≥ властивост≥ та функц≥њ в орган≥змах
живих ≥стот. †Ћ≥п≥ди
ќсобливост≥ будови, основн≥ властивост≥ та функц≥њ в орган≥змах. Ѕ≥лки: особливост≥ будови. јм≥нокислоти, пептиди
та пол≥пептиди. –≥вн≥ структурноњ орган≥зац≥њ б≥лк≥в. ¬ластивост≥ б≥лк≥в. †ƒенатурац≥¤, ренатурац≥¤, деструкц≥¤ б≥лк≥в.
‘ункц≥њ б≥лк≥в у живих ≥стотах. ‘ерменти, њх будова, властивост≥ та
застосуванн¤ у господарськ≥й д≥¤льност≥ людини. Ќуклењнов≥ кислоти. Ѕудова, нуклеотиди. Ѕудова,
властивост≥ та функц≥њ ƒЌ , принцип комплементарност≥. ѕон¤тт¤ про ген. –Ќ
та њхн≥ типи. ј“‘, пон¤тт¤ про макроерг≥чний звТ¤зок. ††† Ѕ≥олог≥чно активн≥ речовини† (в≥там≥ни, гормони, нейрогормони,
ф≥тогормони, алкалоњди, ф≥тонциди), њх б≥олог≥чна роль. |
Ќазивати органогенн≥ елементи, макроелементи,
визначати њх роль в побудов≥ молекул б≥лк≥в, нуклењнових кислот, вуглевод≥в,
л≥п≥д≥в. ѕор≥внювати сп≥вв≥дношенн¤
х≥м≥чних елемент≥в у жив≥й та нежив≥й природ≥. ¬икористовувати знанн¤ дл¤ визначенн¤
можливост≥ попередженн¤ захворювань людини, що виникають через нестачу або
надлишок де¤ких х≥м≥чних елемент≥в. ’арактеризувати
б≥олог≥чну
роль води, кисню, йон≥в Na+, K+, Cl-, Ca2+, Mg2+, PO43-. ¬становлювати взаЇмозвТ¤зок м≥ж
ф≥зико-х≥м≥чними властивост¤ми та б≥олог≥чною роллю води. † Ќаводити приклади застосуванн¤
фермент≥в в господарськ≥й д≥¤льност≥ людини. ’арактеризувати
функц≥њ
орган≥чних сполук: л≥п≥д≥в, вуглевод≥в, б≥лк≥в, нуклењнових кислот, ј“‘.††† –озп≥знавати
основн≥
класи орган≥чних сполук за њх структурними формулами та властивост¤ми. ¬изначати
роль
х≥м≥чних звТ¤зк≥в в структурн≥й орган≥зац≥њ макромолекул. ѕор≥внювати ƒЌ ≥ –Ќ за складом ≥
р≥вн¤ми структурноњ орган≥зац≥њ.
† ¬становлювати: законом≥рн≥сть м≥ж
просторовою орган≥зац≥Їю макромолекул та б≥олог≥чними функц≥¤ми речовин;
взаЇмозвТ¤зок м≥ж будовою орган≥чних речовин та њх функц≥¤ми. –озвТ¤зувати
елементарн≥
вправи з молекул¤рноњ б≥олог≥њ: визначати молекул¤рну масу речовини за масою
одного з њњ компонент≥в, довжину молекули нуклењновоњ кислоти, њњ склад;
моделювати процеси репл≥кац≥њ. ќбірунтовувати Їдн≥сть х≥м≥чного
складу орган≥зм≥в, живоњ ≥ неживоњ природи; значенн¤ б≥олог≥чно активних
речовин у забезпеченн≥ процес≥в життЇд≥¤льност≥ орган≥зм≥в. †††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††
|
л≥тинний р≥вень орган≥зац≥њ житт¤ |
||
ќрган≥зац≥¤ кл≥тин † † ѕод≥л кл≥тин ќбм≥н речовин та перетворенн¤ енерг≥њ |
ќсновн≥ положенн¤ сучасноњ кл≥тинноњ теор≥њ. ћембрани, њхн¤ структура, властивост≥ та основн≥
функц≥њ. ѕлазматична мембрана. “ранспорт речовин через мембрани. Ќадмембранн≥ комплекси (кл≥тинна ст≥нка,
гл≥кокал≥кс). ѕ≥дмембранн≥ комплекси (м≥кронитки, м≥кротрубочки). ÷итоскелет,
його функц≥њ. ÷итоплазма та њњ компоненти. ќрганели. † ќдномембранн≥ органели: ендоплазматична с≥тка, апарат √ольджi, л≥зосоми,
вакуол≥. ƒвомембранн≥
органели: м≥тохондр≥њ, пластиди та њх типи (особливост≥ њхньоњ
будови ≥ функц≥й). ¬заЇмн≥ перетворенн¤ пластид. јвтоном≥¤ м≥тохондр≥й та
хлоропласт≥в у кл≥тин≥. ≤нш≥ органели: рибосоми, пол≥рибосоми, кл≥тиний центр, органели руху. л≥тинн≥
включенн¤. Ѕудова та функц≥њ ¤дра. ’ромосоми, особливост≥
будови та х≥м≥чного складу. √омолог≥чн≥ хромосоми. јутосоми та статев≥
хромосоми (гетерохромосоми). ар≥отип. ’ромосомний наб≥р ¤дра (гаплоњдний,
диплоњдний, пол≥плоњдний). “ипи орган≥зац≥њ кл≥тин (прокар≥отичний та
еукар≥отичний). ќсобливост≥ орган≥зац≥њ кл≥тин прокар≥от≥в. ќсобливост≥
будови поверхневого апарату. Ќуклеоњд прокар≥от≥в. ѕлазм≥ди. –ибосоми.
ƒжгутики. ѕ≥л≥. † л≥тинний цикл. ≤нтерфаза. ћ≥тотичний под≥л
кл≥тин у еукар≥от≥в, його фази. ћейотичний под≥л кл≥тин, його фази. он'югац≥¤
гомолог≥чних хромосом. росинговер.† † ќбм≥н речовин (метабол≥зм). ѕластичний
(асим≥л¤ц≥¤) та енергетичний (дисим≥л¤ц≥¤) обм≥н. ƒжерела енерг≥њ дл¤
орган≥зм≥в. јвтотрофн≥ (фототрофн≥, хемотрофн≥) ≥ гетеротрофн≥ орган≥зми. ≈тапи перетворенн¤ енерг≥њ в орган≥зм≥:
п≥дготовчий, анаеробний (безкисневий) та аеробний (кисневий). јеробне та
анаеробне диханн¤. Ѕ≥осинтез б≥лк≥в та його етапи. √енетичний код ≥
його властивост≥. одон, антикодон, старт-кодон, стоп-кодони. “ранскрипц≥¤.
√ени (структурн≥ ≥ регул¤торн≥). ≈кзони, ≥нтрони. “рансл¤ц≥¤. –еакц≥њ
матричного синтезу (репл≥кац≥¤, транскрипц≥¤, трансл¤ц≥¤). ‘отосинтез. ќсновн≥ процеси, що в≥дбуваютьс¤ у
св≥тлов≥й та темнов≥й фазах фотосинтезу. —умарне р≥вн¤нн¤ процесу
фотосинтезу. «наченн¤ фотосинтезу. |
ѕор≥внювати кл≥тинну теор≥ю
“.Ўванна та сучасну кл≥тинну теор≥ю. ѕо¤снювати: взаЇмозвТ¤зок мембран
в еукар≥отичн≥й кл≥тин≥ та њх участь у кл≥тинн≥й взаЇмод≥њ; способи
транспорту речовин через мембрани. ѕор≥внювати
будову
≥ функц≥њ поверхневого апарату кл≥тин тварин, рослин, гриб≥в, бактер≥й. ’арактеризувати
будову
≥ функц≥њ компонент≥в кл≥тини. ¬становлювати
взаЇмозвТ¤зок м≥ж будовою ≥ функц≥¤ми компонент≥в кл≥тини. –озп≥знавати
кл≥тини
та њх компоненти на схематичних малюнках та м≥крофотограф≥¤х. ¬становлювати
взаЇмозвТ¤зок складник≥в ¤дра, цитоплазми ≥ поверхневого апарату кл≥тини. ѕо¤снювати: роль ¤дра у збереженн≥, передач≥ та реал≥зац≥њ спадковоњ
≥нформац≥њ; значенн¤ стаб≥льност≥ кар≥отипу дл¤ ≥снуванн¤ виду. ѕор≥внювати
прокар≥отичн≥
≥ еукар≥отичн≥ кл≥тини. ¬и¤вл¤ти причини в≥дм≥нностей у
будов≥ кл≥тин прокар≥от≥в та еукар≥от≥в (рослин, тварин, гриб≥в). –обити
висновок про: загальний план будови кл≥тин вс≥х орган≥зм≥в; кл≥тину ─ елементарну
структурно-функц≥ональну одиницю орган≥зм≥в. ѕо¤снювати
сутн≥сть
≥ б≥олог≥чне значенн¤ м≥тозу, мейозу, кросинговеру. јнал≥зувати: етапи кл≥тинного
циклу; фази м≥тозу ≥ мейозу. ѕор≥внювати
м≥тотичний
≥ мейотичний под≥ли кл≥тини. Ќаводити
приклади автотрофних (фото- ≥ хемо-) ≥ гетеротрофних орган≥зм≥в. ѕо¤снювати сутн≥сть ≥ значенн¤:
асим≥л¤ц≥њ ≥ дисим≥л¤ц≥њ; б≥осинтезу б≥лк≥в ≥ нуклењнових кислот; гл≥кол≥зу; аеробного
диханн¤; фотосинтезу; вплив умов довк≥лл¤ на ≥нтенсивн≥сть процесу
фотосинтезу; роль ј“‘ в енергетичному обм≥н≥; роль фермент≥в у забезпеченн≥
процес≥в обм≥ну речовин. ѕор≥внювати
фотосинтез
у про- ≥ еукар≥от≥в, диханн¤ ≥ гл≥кол≥з, транскрипц≥ю ≥ репл≥кац≥ю. ¬и¤вл¤ти особливост≥ фотосинтезу
еукар≥от≥в та прокар≥от≥в. јнал≥зувати етапи енергетичного та пластичного обм≥ну. † ћоделювати процеси трансл¤ц≥њ,
транскрипц≥њ. |
Ќекл≥тинн≥ форми житт¤ |
||
¬≥руси,† пр≥они, в≥роњди |
¬≥руси, њх х≥м≥чний склад, будова та
в≥дтворенн¤. ћехан≥зм проникненн¤ в≥рус≥в в орган≥зм та
кл≥тини хаз¤њна. ¬плив в≥рус≥в на орган≥зм хаз¤њна. ѕроф≥лактика в≥русних хвороб. –оль в≥рус≥в у природ≥ та житт≥ людини. †ѕр≥они, в≥роњди |
†Ќаводити приклади хвороб, ¤к≥ спричин¤ють†††† в≥руси та пр≥они. †’арактеризувати будову в≥рус≥в; механ≥зми проникненн¤ в≥рус≥в в кл≥тини
людини, тварин, рослин, бактер≥й. †–озкривати шл¤хи зараженн¤ в≥русами та пр≥онами.† ѕо¤снювати
вплив в≥рус≥в на орган≥зм хаз¤њна . ¬изначати ознаки живоњ ≥
неживоњ† природи притаманн≥ в≥русам. ѕор≥внювати властивост≥ в≥рус≥в,
в≥роњд≥в ≥ пр≥он≥в. ќц≥нювати роль в≥рус≥в в природ≥ й житт≥ людини; перспективи застосуванн¤
в≥рус≥в у б≥отехнолог≥¤х. †ќбірунтовувати заходи проф≥лактики в≥русних та пр≥онних хвороб. † |
ќрган≥змовий р≥вень орган≥зац≥њ
житт¤ |
||
Ѕактер≥њ |
«агальна характеристика прокар≥от≥в (бактер≥њ,
ц≥анобактер≥њ). ќсобливост≥ будови та процес≥в життЇд≥¤льност≥ прокар≥от≥в
(живленн¤, диханн¤, розмноженн¤, спороутворенн¤, ≥нцистуванн¤, обм≥н
спадковою ≥нформац≥Їю). ¬заЇмозвТ¤зки прокар≥от≥в з ≥ншими орган≥змами
(мутуал≥зм, коменсал≥зм, паразитизм). –≥зноман≥тн≥сть та роль прокар≥от≥в у
природ≥ та житт≥ людини. ’вороботворн≥ бактер≥њ та захворюванн¤, що ними
викликаютьс¤. «аходи боротьби ≥з збудниками та проф≥лактика ≥нфекц≥йних
захворювань. |
†Ќаводити
приклади хвороб, ¤к≥ спричин¤ють бактер≥њ.†††
–озп≥знавати бактер≥њ, ц≥анобактер≥њ на схемах, малюнках,
м≥крофотограф≥¤х. ¬ид≥л¤ти ≥стотн≥ ознаки бактер≥й, ц≥анобактер≥й. ѕор≥внювати будову та життЇд≥¤льн≥сть
бактер≥й та ц≥анобактер≥й. ¬изначати взаЇмозвТ¤зки
прокар≥от≥в з ≥ншими орган≥змами. –озкривати роль прокар≥отичних орган≥зм≥в у природ≥ та в житт≥
людини; принципи застосуванн¤ бактер≥й у б≥отехнолог≥¤х. ќбірунтовувати заходи проф≥лактики ≥ боротьби
†з бактер≥альними хворобами. |
–ослини Ѕудова ≥ процеси життЇд≥¤льност≥ рослин –≥зноман≥тн≥сть рослин |
«агальна характеристика царства –ослини. ласиф≥кац≥¤ рослин. ∆иттЇв≥ форми рослин. ќсобливост≥ орган≥зац≥њ однокл≥тинних та
багатокл≥тинних рослин. “канини багатокл≥тинних рослин (тв≥рна, покривна,
основна, механ≥чна, пров≥дна) њхн¤ будова ≥ функц≥њ. ќсобливост≥†
будови ≥ процес≥в життЇд≥¤льност≥ нижчих ≥ вищих† рослин. ¬егетативн≥ органи рослин (кор≥нь; паг≥н:
стебло, листок; зародковий паг≥н Ц брунька) њхн¤ зовн≥шн¤ ≥ внутр≥шн¤ будова
та функц≥њ. ¬идозм≥ни вегетативних орган≥в рослин. √енеративн≥ органи покритонас≥нних рослин
(кв≥тка, нас≥нина, пл≥д) њхн¤ будова ≥ функц≥њ. —уцв≥тт¤ (китиц¤, простий
колос, головка, кошик, щиток, зонтик, складний колос, волоть, складний щиток,
складний зонтик). ”творенн¤ нас≥нн¤ та плод≥в. ќсобливост≥ будови нас≥нини
одно- та дводольних рослин. ќргани розмноженн¤ вищих спорових рослин
(споранг≥њ, гаметанг≥њ: антерид≥њ, архегон≥њ). —пори. ∆ивленн¤ рослин (м≥неральне живленн¤, пов≥тр¤не
живленн¤ Ц фотосинтез). ƒиханн¤ рослин. “рансп≥рац≥¤. –ух речовин (орган≥чних ≥ неорган≥чних).
¬заЇмозвТ¤зок орган≥в рослин. –озмноженн¤ рослин (форми розмноженн¤† водоростей,
вищих спорових та нас≥нних рослин). ¬егетативне
розмноженн¤ рослин. ќсобливост≥ запл≥дненн¤†
у вищих спорових ≥ покритонас≥нних рослин. «апиленн¤ та його способи. –≥ст ≥ розвиток рослин. ∆иттЇв≥ цикли вищих
рослин (чергуванн¤ покол≥нь, спороф≥т, гаметоф≥т). “ривал≥сть житт¤ рослин.
ѕодразлив≥сть та рухи рослин. –егул¤ц≥¤ процес≥в життЇд≥¤льност≥ у покритонас≥нних
рослин. «агальна характеристика в≥дд≥л≥в: «елен≥
водорост≥, Ѕур≥ водорост≥, „ервон≥ водорост≥, ƒ≥атомов≥ водорост≥,†† ћохопод≥бн≥, ѕлаунопод≥бн≥, ’вощепод≥бн≥,
ѕапоротепод≥бн≥, √олонас≥нн≥, ѕокритонас≥нн≥.†
ласиф≥кац≥¤
покритонас≥нних рослин. ќсобливост≥ будови клас≥в ќднодольн≥. ƒводольн≥.
–одини апуст¤н≥ (’рестоцв≥т≥), “ро¤ндов≥, Ѕобов≥, ѕасльонов≥, јйстров≥
(—кладноцв≥т≥), Ћ≥л≥йн≥, ÷ибулев≥, «лаков≥. “ипов≥
дикоросл≥ та культурн≥ представники родин. ќсобливост≥ поширенн¤ рослин р≥зних таксон≥в.
–оль рослин у природ≥ та в житт≥ людини. «никаюч≥ види рослин в ”крањн≥.
„ервона нига, «елена книга, «апов≥дники, заказники, нац≥ональн≥ парки. † |
¬ид≥л¤ти ≥стотн≥ ознаки царства –ослини. ѕо¤снювати класиф≥кац≥ю рослин. –озп≥знавати
за
ознаками зовн≥шньоњ будови життЇв≥ форми рослин. –озкривати роль рослин у природ≥ та значенн¤ в
житт≥ людини. –озп≥знавати: тканини, органи рослин на
схемах ≥
малюнках; типи суцв≥ть на схемах. ’арактеризувати: особливост≥ будови
тканин ≥ орган≥в рослин; видозм≥ни вегетативних орган≥в рослин; типи
кореневих систем; утворенн¤ нас≥нн¤ ≥ плод≥в; способи вегетативного
розмноженн¤; процеси життЇд≥¤льност≥ рослин; р≥ст ≥ розвиток рослин; вплив
добрив на р≥ст ≥ розвиток рослин; рухи рослин; регул¤ц≥ю функц≥й у покритонас≥нних
рослин; ѕо¤снювати: значенн¤ видозм≥н
вегетативних орган≥в рослин; значенн¤ кв≥тки, суцв≥тт¤, плоду, подв≥йного
запл≥дненн¤ у покритонас≥нних рослин; б≥олог≥чне значенн¤ вегетативного
розмноженн¤, запиленн¤, фотосинтезу, диханн¤, трансп≥рац≥њ. ѕор≥внювати: типи кореневих
систем; будову нас≥нини однодольних ≥ дводольних рослин. «астосовувати знанн¤ дл¤:
використанн¤ р≥зних способ≥в вегетативного розмноженн¤ рослин у господарств≥
людини; створенн¤ оптимальних умов дл¤ проростанн¤ нас≥нн¤ й догл¤ду за
рослинами. ¬изначати: спос≥б запиленн¤
кв≥тки, способи поширенн¤ плод≥в за њхньою будовою; законом≥рност≥ процес≥в життЇд≥¤льност≥ рослин. јнал≥зувати принципи орган≥зац≥њ
багатокл≥тинних рослин. ¬становлювати: взаЇмозвТ¤зок будови
та функц≥й тканин, орган≥в рослин; зв'¤зок м≥ж будовою кв≥тки ≥ способом
запиленн¤; взаЇмозвТ¤зок орган≥в рослин. ќбірунтовувати† значенн¤ по¤ви в процес≥ еволюц≥њ† кв≥тки ≥ плоду; ц≥л≥сн≥сть орган≥зму
рослин. –озп≥знавати
представник≥в
в≥дд≥л≥в вищих рослин, види кв≥ткових рослин з родин апуст¤н≥ (’рестоцв≥т≥),
–озов≥ (“ро¤ндов≥), Ѕобов≥, ѕасльонов≥, јйстров≥ (—кладноцв≥т≥), Ћ≥л≥йн≥,
÷ибулев≥, «лаков≥, р≥дк≥сн≥ та зникаюч≥ види рослин ”крањни на малюнках ≥
фотограф≥¤х. ¬ир≥зн¤ти особливост≥
водоростей, вищих спорових рослин, нас≥нних рослин. ѕо¤снювати принципи класиф≥кац≥њ† покритонас≥нних рослин. ’арактеризувати: особливост≥ рослин
р≥зних в≥дд≥л≥в, клас≥в Ц ќднодольн≥ ≥ ƒводольн≥;† особливост≥ пристосувань рослин до наземного, водного та паразитичного способу житт¤; взаЇмозвТ¤зки рослин м≥ж собою, з ≥ншими
орган≥змами ≥ неживою природою. ¬изначати: представник≥в р≥зних
систематичних груп (в≥дд≥л≥в, клас≥в покритонас≥нних) рослин за ознаками
зовн≥шньоњ будови; причини, що
зумовлюють поширенн¤ рослин р≥зних таксон≥в на земн≥й кул≥; причини, що
зумовлюють пануванн¤ покритонас≥нних рослин у сучасн≥й флор≥. јнал≥зувати
особливост≥
будови, процеси життЇд≥¤льност≥ рослин
¤к результат пристосуванн¤ њх до житт¤ на суходол≥. ѕор≥внювати† рослини р≥зних систематичних груп. Ќаводити
приклади використанн¤ вид≥в рослин людиною. |
√риби. Ћишайники |
«агальна характеристика
царства √риби.†††† ќсобливост≥ будови,
поширенн¤, середовища ≥снуванн¤ та процес≥в життЇд≥¤льност≥ (живленн¤,
диханн¤, розмноженн¤) шапкових, цв≥левих гриб≥в,†† др≥ждж≥в, гриб≥в-паразит≥в. –оль гриб≥в у
природ≥ та житт≥ людини. ћ≥кориза. Ѕудова лишайник≥в. ‘орма слан≥ лишайник≥в
(накипн≥, листуват≥, кущист≥). ќсобливост≥ життЇд≥¤льност≥ лишайник≥в. –оль лишайник≥в у
природ≥ та значенн¤ у житт≥ людини. |
–озп≥знавати: основн≥
групи гриб≥в, накипн≥, кущист≥, листуват≥ лишайники на
малюнках ≥††††† схемах. †’арактеризувати:
будову гриб≥в ≥ лишайник≥в;† процеси
життЇд≥¤льност≥ (живленн¤, розмноженн¤) гриб≥в; взаЇмозвТ¤зки гриб≥в ≥ вищих рослин; лишайники ¤к симб≥отичн≥
орган≥зми. ѕо¤снювати
пристосуванн¤ гриб≥в до фактор≥в середовища; причини витривалост≥ лишайник≥в.
ѕор≥внювати: принципи орган≥зац≥њ, особливост≥ будови та
процеси життЇд≥¤льност≥ гриб≥в та рослин . «астосовувати знанн¤ дл¤
розп≥знаванн¤ гриб≥в, що мають практичне значенн¤. |
“варини Ѕудова ≥ життЇд≥¤льн≥сть тварин –≥зноман≥тн≥сть тварин |
«агальна характеристика царства “варини. ѕринципи класиф≥кац≥њ тварин. ќсобливост≥ орган≥зац≥њ однокл≥тинних та
багатокл≥тинних тварин. «агальний план будови орган≥зму тварин: симетр≥¤ т≥ла
(двоб≥чна, рад≥альна), покриви т≥ла, опорний апарат (зовн≥шн≥й скелет, внутр≥шн≥й
скелет, г≥дроскелет), порожнина т≥ла (первинна, вторинна, зм≥шана), органи та
системи орган≥в. ѕодразлив≥сть, рух, живленн¤, диханн¤, вид≥ленн¤, транспорт
речовин, розмноженн¤, р≥ст тварин. –егул¤ц≥¤ функц≥й у багатокл≥тинних
тварин. “ипи розвитку тварин: пр¤мий ≥ непр¤мий (з повним ≥ неповним
перетворенн¤м). ќсобливост≥ повед≥нки тварин. ќднокл≥тинн≥
тварини. «агальна характеристика. ќсобливост≥ будови та процес≥в њхньоњ
життЇд≥¤льност≥ (живленн¤, диханн¤, вид≥ленн¤, осморегул¤ц≥¤, рух,
подразлив≥сть, розмноженн¤, ≥нцистуванн¤). ѕр≥сноводн≥ (амеба протей, евглена
зелена, ≥нфузор≥¤-туфелька) та морськ≥ (форам≥н≥фери, рад≥ол¤р≥њ)
однокл≥тинн≥, њхн¤ роль у природ≥ та житт≥ людини. –оль морських
однокл≥тинних в утворенн≥ осадових пор≥д та ¤к Укер≥вних копалинФ.
ќднокл≥тинн≥ тварини ірунту та њхн¤ роль у процесах ірунтоутворенн¤.
—имб≥отичн≥ однокл≥тинн≥ тварини: мутуал≥сти, коменсали, паразити
(дизентер≥йна амеба, трипаносоми, мал¤р≥йний плазмод≥й). «ахворюванн¤ людини
та св≥йських тварин, що викликаютьс¤ паразитичними однокл≥тинними тваринами.
–оль однокл≥тинних тварин у природ≥ та житт≥ людини. Ѕагатокл≥тинн≥ тварини.
’арактерн≥ риси багатокл≥тинних тварин, њхн¤ в≥дм≥нн≥сть в≥д однокл≥тинних. “ип √убки. «агальна
характеристика типу. ќсобливост≥ будови та процес≥в життЇд≥¤льност≥.
ƒиференц≥ац≥¤ кл≥тин, до тканинний тип орган≥зац≥њ. –≥зноман≥тн≥сть (бод¤га,
венерин кошик, грецька губка). –оль у природ≥ та житт≥ людини. “ип ишковопорожнинн≥, або
∆алк≥. «агальна характеристика типу. ќсобливост≥ будови та процес≥в
життЇд≥¤льност≥. ѕон¤тт¤ про рефлекс. –≥зноман≥тн≥сть кишковопорожнинних
(медузи та пол≥пи). –оль
кишковопорожнинних у природ≥ та житт≥ людини. оралов≥ пол≥пи та формуванн¤
коралових риф≥в. “ип ѕлоск≥ черви. «агальна
характеристика типу. –≥зноман≥тн≥сть плоских черв≥в: класи ¬≥йчаст≥ черви
(молочно-б≥ла планар≥¤), —исуни (печ≥нковий та кот¤чий сисуни), —тьожков≥ черви (бичачий та свин¤чий ц≥пТ¤ки,
ех≥нокок, стьожак широкий); особливост≥ поширенн¤, будови та процес≥в
життЇд≥¤льност≥. цикли розвитку. ѕристосован≥сть плоских черв≥в до
паразитичного способу житт¤. Ўкода, ¤коњ паразитичн≥ плоск≥ черви завдають
орган≥змов≥ хаз¤њна. “ип ѕервиннопорожнинн≥, або
ругл≥ черви (Ќематоди). «агальна характеристика типу. –≥зноман≥тн≥сть
круглих черв≥в та середовища ≥снуванн¤. ¬≥льноживуч≥ кругл≥ черви, њхн¤ роль
у процесах ірунтоутворенн¤. ругл≥ черви Ц
паразити рослин, тварин та людини (аскарида, гострик, трих≥нела),
захворюванн¤, що нимивикликаютьс¤. Ўк≥дливий вплив гельм≥нт≥в на орган≥зм
хаз¤њна.† ѕроф≥лактика захворювань, що
викликаютьс¤ гельм≥нтами. “ип ≥льчаст≥ черви, або
≥льчаки. «агальна характеристика типу. –≥зноман≥тн≥сть к≥льчастих черв≥в,
середовища ≥снуванн¤. лас Ѕагатощетинков≥ черви (нерењс, п≥скожил). лас
ћалощетинков≥ черви (дощовий червТ¤к, трубочник). —ередовища ≥снуванн¤,
спос≥б житт¤. –оль дощових черв≥в у процесах ірунтоутворенн¤. лас ѕТ¤вки
(медична пТ¤вка). –оль к≥льчастих черв≥в у природ≥ та житт≥ людини. ќхорона
к≥льчастих черв≥в. “ип ћолюски, або ћТ¤куни.
«агальна характеристика типу, р≥зноман≥тн≥сть, середовища ≥снуванн¤ та спос≥б
житт¤ ласи „еревоног≥ (ставковик, виноградний слимак), ƒвостулков≥ (беззубка,
устриц≥, перлова скойка), √оловоног≥ (кальмари, каракатиц≥, восьминоги).
’арактерн≥ риси будови, процес≥в життЇд≥¤льност≥, поширенн¤. –оль молюск≥в у
природ≥ та житт≥ людини. ќхорона молюск≥в. “ип „ленистоног≥. «агальна
характеристика типу. –≥зноман≥тн≥сть членистоногих, середовища њхнього
≥снуванн¤ та спос≥б житт¤. –акопод≥бн≥. «агальна
характеристика, особливост≥ зовн≥шньоњ та внутр≥шньоњ будови, процес≥в
життЇд≥¤льност≥, середовища ≥снуванн¤. –≥зноман≥тн≥сть ракопод≥бних (р≥чков≥
раки, краби, креветки, мокриц≥, дафн≥њ, щитн≥, циклопи, коропоњд). ѓхн¤ роль
у природ≥ та житт≥ людини. ќхорона ракопод≥бних ѕавукопод≥бн≥. «агальна
характеристика, особливост≥ зовн≥шньоњ та внутр≥шньоњ будови, процес≥в
життЇд≥¤льност≥, середовища ≥снуванн¤. –≥зноман≥тн≥сть павукопод≥бних (р¤ди
павуки, кл≥щ≥). ѓхн¤ роль у природ≥ та житт≥ людини. ѕон¤тт¤ про переносник≥в
та трансм≥сивн≥ захворюванн¤. ¬ченн¤ ™.Ќ.ѕавловського про природну
осередкован≥сть трансм≥сивних захворювань. омахи. «агальна характеристика, середовища ≥снуванн¤.
ќсобливост≥ зовн≥шньоњ та внутр≥шньоњ будови, процес≥в життЇд≥¤льност≥. “ипи
ротових апарат≥в. ‘ункц≥њ жирового т≥ла. ѕристосован≥сть комах до польоту.
ќсобливост≥ повед≥нки комах. “ипи розвитку. ‘аза л¤лечки та њњ б≥олог≥чне
значенн¤. –≥зноман≥тн≥сть комах. –¤ди комах з неповним (ѕр¤мокрил≥, ¬ош≥) та
повним (“вердокрил≥, або ∆уки, Ћускокрил≥, або ћетелики, ѕеретинчастокрил≥,
ƒвокрил≥, Ѕлохи) перетворенн¤м. ’арактеристика р¤д≥в, типов≥ представники,
роль у природ≥ та житт≥ людини. —в≥йськ≥ комахи. «астосуванн¤ комах у
б≥олог≥чному метод≥ боротьби. ќхорона комах. “ип ’ордов≥. «агальна
характеристика, середовища ≥снуванн¤. –≥зноман≥тн≥сть хордових. ѕ≥дтип Ѕезчерепн≥. «агальна
характеристика. лас √оловохордов≥. ќсобливост≥ зовн≥шньоњ та внутр≥шньоњ будови,
процес≥в життЇд≥¤льност≥ ланцетник≥в. ѕ≥дтип ’ребетн≥, або
„ерепн≥. «агальна характеристика. лас ’р¤щов≥ риби. ќсобливост≥ будови,
процес≥в життЇд≥¤льност≥. –≥зноман≥тн≥сть хр¤щових риб (акули ≥ скати). –оль
у природ≥ та житт≥ людини. лас ≥стков≥ риби.
ќсобливост≥ зовн≥шньоњ та внутр≥шньоњ будови, процес≥в життЇд≥¤льност≥.
ќсобливост≥ повед≥нки риб. Ќерест, турбота про нащадк≥в. –≥зноман≥тн≥сть
к≥сткових риб: р¤ди ќсетропод≥бн≥, ќселедцепод≥бн≥, Ћососепод≥бн≥,
ќкунепод≥бн≥, оропопод≥бн≥; п≥дкласи истепер≥ та ƒводишн≥. ’арактеристика
та типов≥ представники. –оль у природ≥ та житт≥ людини. ѕромисел риб.
–ац≥ональне використанн¤ рибних ресурс≥в. Ўтучне розведенн¤ риб. ќхорона риб. лас «емноводн≥. «агальна
характеристика. ќсобливост≥ будови та процес≥в життЇд≥¤льност≥ у звТ¤зку з
виходом на суход≥л. –≥зноман≥тн≥сть земноводних: р¤ди Ѕезхвост≥, Ѕезног≥ та
’востат≥. ќсобливост≥ орган≥зац≥њ, представники, роль у природ≥ та житт≥
людини. ќхорона земноводних. лас ѕлазуни. ќсобливост≥
зовн≥шньоњ та внутр≥шньоњ будови, процес≥в життЇд≥¤льност≥. —езонн≥ ¤вища у
житт≥ плазун≥в. ѕристосован≥сть плазун≥в до житт¤ на суходол≥.
–≥зноман≥тн≥сть плазун≥в: лускат≥, черепахи, крокодили; особливост≥
орган≥зац≥њ, представники, роль у природ≥ та житт≥ людини. ќхорона плазун≥в. лас ѕтахи. ќсобливост≥
зовн≥шньоњ та внутр≥шньоњ будови, процес≥в життЇд≥¤льност≥. ѕтахи Ц
теплокровн≥ тварини. ѕристосован≥сть птах≥в до польоту. —езонн≥ ¤вища у житт≥
птах≥в. ќс≥л≥, кочов≥ та перел≥тн≥ птахи. ѕерельоти птах≥в та способи њхнього
досл≥дженн¤. –озмноженн¤ ≥ розвиток птах≥в: шлюбна повед≥нка, облаштуванн¤
гн≥зд. Ѕудова ¤йц¤ птах≥в та його ≥нкубац≥¤. ѕтахи виводков≥ та нагн≥здн≥.
–≥зноман≥тн≥сть птах≥в: надр¤ди Ѕезк≥лев≥ (страуси, казуари, к≥в≥), ѕ≥нгв≥ни,
≥легруд≥ (р¤ди ƒ¤тли, уропод≥бн≥, √усепод≥бн≥, —околопод≥бн≥, —овопод≥бн≥,
Ћелекопод≥бн≥, ∆уравлепод≥бн≥, √оробцепод≥бн≥); особливост≥ орган≥зац≥њ,
представники, роль у природ≥ та житт≥ людини. ѕтах≥вництво. ќхорона птах≥в. лас —савц≥. «агальна
характеристика. —ередовища ≥снуванн¤. ќсобливост≥ зовн≥шньоњ та внутр≥шньоњ
будови. ќсобливост≥ розмноженн¤ ≥ розвитку ссавц≥в. ѕовед≥нка ссавц≥в.
—езонн≥ ¤вища у житт≥ ссавц≥в. –≥зноман≥тн≥сть ссавц≥в. ѕершозв≥р≥ Ц
¤йцекладн≥ ссавц≥. —умчаст≥. ѕлацентарн≥ ссавц≥: р¤ди омахоњдн≥, –укокрил≥,
√ризуни, ’иж≥, Ћастоног≥, итопод≥бн≥, ѕарнокопитн≥, Ќепарнокопитн≥, ѕримати;
особливост≥ орган≥зац≥њ, представники, роль у природ≥ та житт≥ людини.
“варинництво. ќхорона ссавц≥в. —пос≥б житт¤, особливост≥ зовн≥шньоњ ≥
внутр≥шньоњ будови, поширенн¤ у природ≥ представник≥в наведених таксон≥в, њх
р≥зноман≥тт¤. «наченн¤ тварин р≥зних таксон≥в у природ≥ та житт≥ людини
«никаюч≥ та р≥дк≥сн≥ види тварин в ”крањн≥. |
¬ир≥зн¤ти ≥стотн≥ ознаки царства “варини.† ѕо¤снювати принципи класиф≥кац≥њ тварин. –озкривати роль тварин у
екосистемах.† ѕор≥внювати особливост≥ будови ≥ процес≥в життЇд≥¤льност≥
рослин ≥ тварин. Ќаводити
приклади: способ≥в живленн¤, диханн¤ тварин; вид≥в руху тварин; про¤в≥в
подразливост≥ у тварин. †’арактеризувати: симетр≥ю т≥ла тварин; покриви
т≥ла тварин; опорний апарат; порожнини т≥ла; системи орган≥в; рух тварин;
про¤ви життЇд≥¤льност≥ тварин; типи розвитку тварин. ѕо¤снювати: значенн¤
систем орган≥в †тварин; пр¤мого та непр¤мого
розвитку тварин. ѕор≥внювати: особливост≥ орган≥зац≥њ однокл≥тинних та
багатокл≥тинних тварин; тканини тварин ≥ рослин; регул¤ц≥ю функц≥й
орган≥зму рослин ≥ тварин. ¬изначати:
риси ускладненн¤ орган≥зац≥њ †багатокл≥тинних тварин пор≥вн¤но з
однокл≥тинними; тип симетр≥њ т≥ла тварин. Ќаводити
приклади: р¤д≥в комах з повним ≥ неповним перетворенн¤м; р¤д≥в к≥сткових риб,
земноводних, плазун≥в, птах≥в, плацентарних ссавц≥в. –озп≥знавати† тварин наведених таксон≥в на малюнках та схемах. ’арактеризувати: особливост≥
зовн≥шньоњ ≥ внутр≥шньоњ будови представник≥в наведених таксон≥в; риси
пристосуванн¤ тварин до умов ≥снуванн¤; шл¤хи зараженн¤ людини паразитичними тваринами;
взаЇмозвТ¤зки тварин м≥ж собою, з ≥ншими орган≥змами ≥ неживою природою. ѕо¤снювати: законом≥рност≥
поширенн¤ вид≥в тварин у природ≥; значенн¤ повед≥нкових реакц≥й тварин. ¬ир≥зн¤ти характерн≥ ознаки
тварин наведених таксон≥в. ѕор≥внювати: особливост≥ будови
тварин р≥зних систематичних груп. ¬изначати: за ознаками† будови представник≥в наведених таксон≥в;
риси ускладненн¤ в будов≥ тварин р≥зних таксон≥в; причини, що зумовлюють
поширенн¤ тварин р≥зних таксон≥в на земн≥й кул≥. јнал≥зувати: зм≥ни в будов≥, процесах
життЇд≥¤льност≥ тварин ¤к результат пристосуванн¤ њх до середовищ ≥снуванн¤. |
Ћюдина |
ѕоложенн¤ людини в систем≥ орган≥чного св≥ту.
“канини орган≥зму людини (еп≥тел≥альна, мТ¤зова, нервова, сполучна)† њх будова ≥ функц≥њ. ¬нутр≥шнЇ середовище
орган≥зму людини. √омеостаз. ‘ункц≥ональн≥ системи орган≥в. ‘ункц≥њ та будова: орган≥в опорно-руховоњ
системи; кров≥, л≥мфи;† кровоносноњ ≥
л≥мфатичноњ систем; систем орган≥в травленн¤, диханн¤; ≥мунноњ, ендокринноњ,
нервовоњ систем; сечовид≥льноњ системи;†
шк≥ри; сенсорних систем; орган≥в зору, слуху, р≥вноваги. ровооб≥г. Ћ≥мфооб≥г. ровотворенн¤. ≤мун≥тет,
його види. «овн≥шнЇ ≥ кл≥тинне диханн¤. ∆ивленн¤ ≥ травленн¤. ≈нергетичн≥ потреби
орган≥зму. ќсновн≥ етапи розщепленн¤ б≥лк≥в, вуглевод≥в ≥ жир≥в. Ќорми ≥
г≥г≥Їна харчуванн¤.† ¬≥там≥ни, њхн≥
властивост≥. јв≥там≥нози, г≥по- та г≥перв≥там≥нози. —истеми, що забезпечують вид≥ленн¤ продукт≥в
метабол≥зму (сечовид≥льна, дихальна, травна, шк≥ра) –егул¤ц≥¤ функц≥й (нервова, гуморальна).
–ефлекс. –ефлекторна дуга. “ерморегул¤ц≥¤. «агартуванн¤. √≥подинам≥¤. ¬ища нервова д≥¤льн≥сть людини. Ѕезумовн≥ ≥
умовн≥ рефлекси. ”творенн¤ умовних рефлекс≥в. “имчасовий нервовий зв'¤зок.
√альмуванн¤ умовних рефлекс≥в. ƒинам≥чний стереотип. ‘≥з≥олог≥чн≥ основи
мовленн¤. ѕерша ≥ друга сигнальн≥ системи. ћисленн¤ ≥ св≥дом≥сть. ¬≥дчутт¤,
сприйн¤тт¤, увага, пам'¤ть та њњ види, емоц≥њ. ќсобист≥сть. “ипи
темпераменту. ’арактер. ќбдарован≥сть, зд≥бност≥. —он ≥ його значенн¤. ¬плив алкоголю, наркотик≥в, токсин≥в та
тютюнокур≥нн¤ на орган≥зм людини. |
–озп≥знавати: тканини, окрем≥
органи ≥ системи орган≥в людини на малюнках ≥ схемах. ’арактеризувати: типи тканин;
внутр≥шнЇ середовище орган≥зму людини;†
принципи роботи нервовоњ ≥ ендокринноњ системи; механ≥зми роботи
серц¤, руху кров≥ по судинах; механ≥зми скороченн¤ мТ¤з≥в, дихальних рух≥в;
захисн≥ реакц≥њ орган≥зму (≥мунн≥, алерг≥чн≥, зс≥данн¤ кров≥, стрес,
п≥дтриманн¤ температури т≥ла тощо); процеси травленн¤, всмоктуванн¤,
газообм≥ну в кл≥тинах ≥ тканинах, утворенн¤ сеч≥, терморегул¤ц≥њ; роль
в≥там≥н≥в, бактер≥альноњ флори шлунково-кишкового тракту в життЇд≥¤льност≥
людини; ф≥з≥олог≥чну природу сну. ѕо¤снювати: роль складових внутр≥шньог
середовища орган≥зму людини; роль функц≥ональних систем; сутн≥сть ≥
значенн¤ нервово-гуморальноњ регул¤ц≥њ;†
механ≥зми нервово-гуморальноњ регул¤ц≥њ процес≥в травленн¤, диханн¤,
кровооб≥гу, терморегул¤ц≥њ, вид≥ленн¤, опори ≥ руху, обм≥ну речовин ≥
енерг≥њ; значенн¤ сигнальних систем у сприйн¤тт≥ навколишнього середовища;
б≥олог≥чне значенн¤ сну. Ќаводити
приклади: залоз зовн≥шньоњ, внутр≥шньоњ ≥ зм≥шаноњ секрец≥њ; гормон≥в ендокринних
залоз; травних залоз, травних сок≥в та њх фермент≥в; в≥там≥н≥в; безумовних ≥
умовних рефлекс≥в; навичок, звичок, емоц≥й; б≥оритм≥в людини. «астосовувати
знанн¤ дл¤ наданн¤ першоњ допомоги при р≥зних видах кровотеч, оп≥ках, тепловому ≥ сон¤чному
ударах,
обмороженн≥, ураженн≥ електричним струмом
або блискавкою, при зупинц≥ диханн¤, при ушкодженн¤х опорно-руховоњ системи, при отруЇнн¤х. ¬изначати: ф≥з≥олог≥чн≥ причини
стомленн¤ мТ¤з≥в; причини ≥ насл≥дки г≥подинам≥њ; причини захворювань, що
ведуть до порушенн¤ функц≥й ≥ складу кров≥, захворювань ендокринних залоз,
орган≥в кровооб≥гу, диханн¤, травленн¤, вид≥ленн¤, опорно-рухового апарату,
порушень зору ≥ слуху; чинники, що впливають на формуванн¤ особистост≥. ѕор≥внювати:† будову скелету людини ≥ тварин; нервову ≥
гуморальну регул¤ц≥ю функц≥й;†
безумовн≥ ≥ умовн≥ рефлекси; першу ≥ другу сигнальн≥ системи; типи
темпераменту. ¬становлювати
та розкривати: взаЇмозвТ¤зок будови та функц≥й орган≥в
та систем
орган≥в; зв'¤зок основних властивостей нервовоњ системи ≥ темпераменту. јнал≥зувати
та розкривати роль вс≥х систем орган≥в в обм≥н≥ речовин, забезпеченн≥ гомеостазу ≥
механ≥зм≥в його п≥дтриманн¤. ќбірунтовувати: значенн¤ руховоњ
активност≥;† ф≥з≥олог≥чн≥ основи
рац≥онального харчуванн¤; правила г≥г≥Їни; шк≥дливий вплив алкоголю,
наркотик≥в, токсин≥в та тютюнокур≥нн¤ на орган≥зм людини. |
–озмноженн¤ орган≥зм≥в ≤ндив≥дуальний розвиток
орган≥зм≥в. |
‘орми розмноженн¤ орган≥зм≥в (нестатеве,
статеве). —пособи нестатевого розмноженн¤ однокл≥тинних (под≥л, шизогон≥¤,
брунькуванн¤, спороутворенн¤) ≥ багатокл≥тинних орган≥зм≥в (вегетативне
розмноженн¤, спороутворенн¤).† лон. лонуванн¤ орган≥зм≥в. ѕартеногенез.
ѕол≥ембр≥он≥¤. √енетична комб≥наторика п≥д час розмноженн¤ - конТюгац≥¤,
копул¤ц≥¤. —тавеве розмноженн¤. ѕроцеси формуванн¤ статевих
кл≥тин. «апл≥дненн¤ та його форми. –озд≥льностатев≥ та гермафродитн≥
орган≥зми. ѕартеногенез. ќнтогенез. ѕер≥оди ≥ндив≥дуального розвитку
орган≥зм≥в. «ародковий (ембр≥ональний) пер≥од розвитку, його етапи у тварин. ѕ≥сл¤зародковий
(постембр≥ональний) пер≥од розвитку, його типи ≥ етапи у тварин ≥ людини.
—татеве дозр≥ванн¤ (на приклад≥ людини).†††††
ќсобливост≥ п≥сл¤зародкового розвитку у
рослин.† –≥ст його типи та регул¤ц≥¤. –егенерац≥¤.
∆иттЇвий цикл. ѕрост≥ та складн≥ життЇв≥ цикли. „ергуванн¤ р≥зних покол≥нь у
життЇвому цикл≥. ≈мбр≥отехнолог≥њ. |
ѕо¤снювати: сутн≥сть ≥ б≥олог≥чне значенн¤ статевого ≥ нестатевого
розмноженн¤, партеногенезу, пол≥ембр≥он≥њ,†
запл≥дненн¤. –озр≥зн¤ти: способи †розмноженн¤;
форми запл≥дненн¤; способи вегетативного розмноженн¤ рослин ≥ тварин. ѕор≥внювати: статеве ≥ нестатеве
розмноженн¤; будову чолов≥чих ≥ ж≥ночих гамет. јнал≥зувати: †етапи формуванн¤ статевих
кл≥тин. ’арактеризувати в≥дм≥нност≥ в будов≥ ≥
процесах формуванн¤ чолов≥чих ≥ ж≥ночих гамет. ’арактеризувати етапи ембр≥онального
розвитку у тварин (дроб≥нн¤, утворенн¤ морули, бластули, гаструли,
диференц≥ац≥¤ кл≥тин, г≥стогенез, органогенез, ¤вище ембр≥ональноњ ≥ндукц≥њ);
механ≥зми росту, статевого дозр≥ванн¤ (на приклад≥ людини). ѕо¤снювати сутн≥сть ≥ б≥олог≥чне
значенн¤: чергуванн¤ покол≥нь у життЇвому цикл≥ орган≥зм≥в; пр¤мого ≥
непр¤мого розвитку тварин. ласиф≥кувати
типи росту† у орган≥зм≥в р≥зних царств. јнал≥зувати: пер≥оди онтогенезу у рослин ≥ тварин;† основн≥ життЇв≥ цикли у рослин ≥ тварин; причини сезонних зм≥н у
житт≥ рослин ≥ тварин. ѕор≥внювати: пр¤мий та непр¤мий
розвиток багатокл≥тинних тварин; життЇв≥ цикли рослин; можливост≥ ≥ механ≥зми регенерац≥њ орган≥зму у рослин ≥ тварин. ¬и¤вл¤ти †чинники, що впливають на
онтогенез
людини, та оц≥нювати результати њхньоњ
д≥њ. ќц≥нювати можливост≥ корекц≥њ вад розвитку
людини. |
—падков≥сть† ≥ м≥нлив≥сть «аконом≥рност≥ спадковост≥ «аконом≥рност≥ м≥нливост≥. —елекц≥¤ |
√енетика. ћетоди генетичних досл≥джень (у тому числ≥ спадковост≥ людини). ќсновн≥
пон¤тт¤ генетики: гени (структурн≥ та регул¤торн≥), алель гена, локус гена,
дом≥нантний ≥ рецесивний стани ознак, гомозигота, гетерозигота, генотип,
фенотип, спадков≥сть, м≥нлив≥сть. «аконом≥рност≥ спадковост≥, встановлен≥ √.
ћенделем та њх статистичний характер.††
«акон чистоти гамет. ћетоди перев≥рки генотипу г≥бридних особин. ѕром≥жний
характер успадкуванн¤. «чеплене успадкуванн¤. ’ромосомна теор≥¤ спадковост≥.
√енетичн≥ основи визначенн¤ стат≥ у р≥зних груп орган≥зм≥в. —п≥вв≥дношенн¤
статей у попул¤ц≥¤х. ”спадкуванн¤, зчеплене з≥ статтю. ¬заЇмод≥¤ ген≥в та њњ
типи.† ќрган≥зац≥¤ геному у р≥зних груп орган≥зм≥в.
÷итоплазматична спадков≥сть.† † ћодиф≥кац≥йна (неспадкова)† м≥нлив≥сть, њњ властивост≥ ≥ статистичн≥
законом≥рност≥. Ќорма реакц≥њ. ¬ар≥ац≥йний р¤д. ¬ар≥ац≥йна крива. —падкова м≥нлив≥сть та њњ види: комб≥нативна ≥
мутац≥йна. “ипи мутац≥й. ћутагенн≥ фактори. —понтанн≥ мутац≥њ. «акон
гомолог≥чних р¤д≥в спадковоњ м≥нливост≥. «авданн¤ ≥ методи селекц≥њ. —орт, порода, штам.
Ўтучний доб≥р, його форми. —истеми схрещувань орган≥зм≥в:
внутр≥шньовидова† г≥бридизац≥¤ (спор≥днене Ц ≥нбридинг, ≥
неспор≥днене Ц аутбридинг схрещуванн¤), м≥жвидова (в≥ддалена) г≥бридизац≥¤.
√етерозис.† ќсобливост≥ селекц≥њ рослин, тварин, м≥кроорган≥зм≥в.
ѕол≥плоњд≥¤. ÷ентри р≥зноман≥тност≥ та походженн¤ культурних
рослин. –айони одомашненн¤ тварин. Ѕ≥отехнолог≥њ, генетична та кл≥тинна ≥нженер≥¤.
√енетично модиф≥кован≥ ≥ химерн≥ орган≥зми. |
–озп≥знавати: алельн≥ ≥ неалельн≥
гени; гомозиготи ≥ гетерозиготи; дом≥нантний ≥ рецесивний стани ознак, типи
взаЇмод≥њ ген≥в. ’арактеризувати вплив токсичних
речовин, наркотик≥в, алкоголю та тютюнокур≥нн¤ на спадков≥сть людини. ѕо¤снювати: цитолог≥чн≥ основи
закон≥в спадковост≥ √. ћендел¤; принципи взаЇмод≥њ алельних ≥ неалельних
ген≥в; вплив летальних алелей; механ≥зми визначенн¤ стат≥; значенн¤
зчепленого (у тому числ≥ з≥ статтю) успадкуванн¤; множинну д≥ю ген≥в; основн≥
законом≥рност≥ функц≥онуванн¤ ген≥в у про- та еукар≥от≥в; б≥олог≥чне значенн¤
цитоплазматичноњ спадковост≥. ¬изначати причини в≥дхилень при
розщепленн≥ в≥д типових к≥льк≥сних сп≥вв≥дношень, встановлених ѕор≥внювати: гомозиготи ≥
гетерозиготи; генотип ≥ фенотип; геноми р≥зних груп орган≥зм≥в (прокар≥от,
еукар≥от, в≥рус≥в). јнал≥зувати: основн≥ положенн¤
хромосомноњ теор≥њ; схеми моног≥бридного ≥ диг≥бридного схрещуванн¤;
родоводи; спадков≥ ознаки родини. —кладати
схеми
моног≥бридного ≥ диг≥бридного схрещуванн¤. –озвТ¤зувати
генетичн≥ задач≥: на моног≥бридне ≥ диг≥бридне схрещуванн¤,† взаЇмод≥ю†
алельних ген≥в: повне ≥ неповне дом≥нуванн¤, кодом≥нуванн¤, зчеплене† з≥ статтю успадкуванн¤. ќбірунтовувати: ц≥л≥сн≥сть генотипу;
роль спадковост≥ в еволюц≥њ орган≥зм≥в; значенн¤ вивченн¤ закон≥в спадковост≥
дл¤ практичноњ д≥¤льност≥ людства. –озп≥знавати: спадкову ≥ неспадкову
м≥нлив≥сть; види спадковоњ м≥нливост≥; типи мутац≥й. ѕо¤снювати: роль взаЇмод≥њ
генотипу та умов довк≥лл¤ у формуванн≥ фенотипу; адаптивний характер
модиф≥кац≥йних зм≥н; значенн¤ комб≥нативноњ м≥нливост≥; роль мутагенних
чинник≥в. ’арактеризувати: законом≥рност≥
комб≥нативноњ та мутац≥йноњ м≥нливост≥; властивост≥ мутац≥й. ¬изначати: причини модиф≥кац≥йноњ
м≥нливост≥; джерела комб≥нативноњ м≥нливост≥; причини виникненн¤
мутац≥й.† ѕор≥внювати мутац≥йну ≥ модиф≥кац≥йну
м≥нлив≥сть. јнал≥зувати† вар≥ац≥йний р¤д ≥ вар≥ац≥йну криву. ќбірунтовувати: значенн¤ мутац≥й у
природ≥ та житт≥ людини; заходи захисту в≥д впливу мутагенних чинник≥в; роль
мутац≥й в еволюц≥њ орган≥зм≥в; значенн¤ закону гомолог≥чних р¤д≥в спадковоњ
м≥нливост≥. –озр≥зн¤ти: форми штучного добору;
системи схрещувань орган≥зм≥в. ’арактеризувати: особливост≥ селекц≥њ
рослин, тварин, м≥кроорган≥зм≥в; напр¤мки досл≥джень та сучасн≥ дос¤гненн¤
б≥отехнолог≥й; принципи створенн¤ та застосуванн¤ генетично модиф≥кованих ≥
химерних орган≥зм≥в. ѕор≥внювати класичн≥ та нов≥тн≥
методи б≥отехнолог≥й. ѕо¤снювати: значенн¤ закон≥в
генетики дл¤ селекц≥њ, б≥олог≥чне значенн¤ ¤вища гетерозису; значенн¤
пол≥плоњд≥њ в селекц≥њ рослин; роль дос¤гнень сучасних б≥отехнолог≥й у житт≥
та господарськ≥й д≥¤льност≥ людини. ¬изначати: генетичн≥ насл≥дки
р≥зних систем схрещувань орган≥зм≥в; причини гетерозису; способи подоланн¤
стерильност≥ м≥жвидових г≥брид≥в; насл≥дки застосуванн¤ сучасних
б≥отехнолог≥й. |
Ќадорган≥змов≥ р≥вн≥ орган≥зац≥њ житт¤ |
||
≈колог≥чн≥ фактори —ередовище ≥снуванн¤ |
≈колог≥чн≥ фактори: аб≥отичн≥, б≥отичн≥,
антропогенн≥. ѕон¤тт¤ про обмежуючий (л≥м≥туючий) фактор. «акон оптимуму.
≈колог≥чна валентн≥сть виду (меж≥ витривалост≥). ≈вриб≥онтн≥ та стеноб≥онтн≥
орган≥зми. ¬заЇмод≥¤ еколог≥чних фактор≥в. ‘орми б≥отичних звТ¤зк≥в
(конкуренц≥¤, хижацтво, вињданн¤, мутуал≥зм, коменсал≥зм, паразитизм).
јдаптац≥¤. јдаптивн≥ б≥олог≥чн≥ ритми орган≥зм≥в. ‘отопер≥одизм. —езонн≥
зм≥ни у житт≥ рослин ≥ тварин. ќсновн≥ середовища ≥снуванн¤ орган≥зм≥в:
наземно-пов≥тр¤не, водне, ірунтове. ќрган≥зм живих ≥стот ¤к особливе
середовище ≥снуванн¤. ∆иттЇв≥ форми орган≥зм≥в. |
Ќаводити
приклади: еколог≥чних фактор≥в; б≥олог≥чних ритм≥в. ласиф≥кувати: еколог≥чн≥ фактори;
форми б≥отичних звТ¤зк≥в; адаптивн≥
б≥олог≥чн≥ ритми орган≥зм≥в. ѕо¤снювати: роль обмежуючого
фактора у поширенн≥ орган≥зм≥в; залежн≥сть зм≥н ≥нтенсивност≥ д≥њ еколог≥чних
фактор≥в в≥д особливостей середовища ≥снуванн¤; б≥олог≥чне значенн¤ б≥олог≥чних
ритм≥в, фотопер≥одизму. јнал≥зувати д≥ю еколог≥чних
фактор≥в на орган≥зми, њх вплив на
динам≥ку ≥ коливанн¤ чисельност≥ попул¤ц≥њ. ¬становлювати: причинно-насл≥дков≥ звТ¤зки м≥ж ¤вищами ≥ процесами у жив≥й природ≥; причини та значенн¤ ††б≥олог≥чних ритм≥в. ’арактеризувати особливост≥ основних
середовищ ≥снуванн¤. Ќаводити
приклади: пристосованост≥ орган≥зм≥в до умов житт¤; под≥бност≥ в пристосуванн≥
р≥зних вид≥в до однакових умов ≥снуванн¤. ѕор≥внювати: р≥зн≥ середовища
≥снуванн¤; орган≥зми, що пристосувались до житт¤ в р≥зних середовищах. ѕо¤снювати шл¤хи пристосуванн¤ орган≥зм≥в до середовищ ≥снуванн¤. |
ѕопул¤ц≥йно-видовий р≥вень орган≥зац≥њ житт¤ ≈косистеми† Ѕ≥осфера ќхорона видового р≥зноман≥тт¤ орган≥зм≥в |
¬ид. ритер≥њ виду. јреал. ≈колог≥чна н≥ша.†† —труктура виду. ѕопул¤ц≥¤. ’арактеристика
попул¤ц≥њ. —труктура попул¤ц≥њ (в≥кова, просторова,
статева). ѕопул¤ц≥йн≥ хвил≥. √омеостаз попул¤ц≥њ. √енофонд попул¤ц≥њ. ≈косистеми, њх склад та р≥зноман≥тт¤.
¬заЇмозвТ¤зки м≥ж по попул¤ц≥¤ми в екосистемах (пр¤м≥ ≥ непр¤м≥;
антагон≥стичн≥, нейтральн≥ ≥ мутуал≥стичн≥; троф≥чн≥ ≥ топ≥чн≥). ѕеретворенн¤
енерг≥њ в екосистемах. ѕродуценти. онсументи. –едуценти. Ћанцюги живленн¤.
“роф≥чний р≥вень. “роф≥чна с≥тка. ѕравило еколог≥чноњ п≥рам≥ди. “ипи
еколог≥чних п≥рам≥д. –озвиток екосистем.
—укцес≥њ. —аморегул¤ц≥¤ екосистем. јгроценози. Ѕ≥осфера. Ќоосфера. ∆ива речовина б≥осфери њњ
властивост≥ ≥ функц≥њ. ругооб≥г речовин та потоки енерг≥њ в б≥осфер≥ ¤к необх≥дн≥
умови њњ ≥снуванн¤. —учасн≥ еколог≥чн≥ проблеми: р≥ст населенн¤
планети, ероз≥¤ та забрудненн¤ ірунт≥в, р≥ст великих м≥ст, знищенн¤ л≥с≥в,
нерац≥ональне використанн¤ водних та енергетичних ресурс≥в, можлив≥ зм≥ни
кл≥мату, негативний вплив на б≥олог≥чне р≥зноман≥тт¤. ¬ченн¤ ¬.≤. ¬ернадського про б≥осферу та
ноосферу, його значенн¤ дл¤ уникненн¤ глобальноњ еколог≥чноњ кризи.. „ервона та зелена книги. ѕриродоохоронн≥
територ≥њ. ѕон¤тт¤ про еколог≥чну мережу. ѕриродоохоронне законодавство
”крањни. ћ≥жнародне сп≥вроб≥тництво у галуз≥ охорони природи. |
’арактеризувати: критер≥њ виду; показники, що характеризують попул¤ц≥ю
(чисельн≥сть, густота, б≥омаса, народжуван≥сть, смертн≥сть, прир≥ст);† структуру виду ≥ попул¤ц≥њ. ¬изначати фактори, ¤к≥ впливають
на чисельн≥сть ≥ густоту попул¤ц≥њ. ѕо¤снювати
†значенн¤ попул¤ц≥йних хвиль; потребу охорони генофонду попул¤ц≥й. Ќаводити
приклади: штучних ≥ природних екосистем; взаЇмозвТ¤зк≥в м≥ж попул¤ц≥¤ми в
екосистемах; орган≥зм≥в, що Ї продуцентами, консументами, редуцентами; зм≥н
угруповань в одному м≥сцезнаходженн≥. ласиф≥кувати: екосистеми; типи
ланцюг≥в живленн¤; види еколог≥чних п≥рам≥д. ѕо¤снювати: звТ¤зки м≥ж
орган≥змами у екосистемах; вплив еколог≥чних фактор≥в на зм≥ни в екосистемах;
механ≥зми саморегул¤ц≥њ попул¤ц≥й та екосистем; особливост≥ функц≥онуванн¤
агроценоз≥в, шл¤хи п≥двищенн¤ њх продуктивност≥. ¬изначати
†причини зм≥н екосистем. ѕор≥внювати природн≥ ≥ штучн≥
екосистеми. ќбірунтовувати потребу охорони
генофонду попул¤ц≥й; роль орган≥зм≥в продуцент≥в, консумент≥в, редуцент≥в ≥
людини в штучних ≥ природних екосистемах. –озвТ¤зувати задач≥ з еколог≥њ
(структура, продуктивн≥сть ≥ ст≥йк≥сть р≥зних екосистем). Ќаводити
приклади: надорган≥зменних р≥вн≥в житт¤; рол≥ живих орган≥зм≥в у перетворенн≥ оболонок
«емл≥ (створенн≥ осадових пор≥д, ірунтоутворенн≥, п≥дтриманн≥ сталост≥† газового складу атмосфери). ¬изначати
†меж≥ б≥осфери. ’арактеризувати: властивост≥ ≥ функц≥њ
живоњ речовини б≥осфери; форми забрудненн¤ навколишнього середовища. –озкривати взаЇмозвТ¤зки
складових надорган≥змових р≥вн≥в орган≥зац≥њ житт¤. ќбірунтовувати: шл¤хи подоланн¤
еколог≥чноњ кризи (необх≥дн≥сть рац≥онального природокористуванн¤, розвитку
альтернативних джерел енерг≥њ; необх≥дн≥сть збереженн¤ б≥ор≥зноман≥тт¤). Ќаводити
приклади: природоохоронних територ≥й; м≥жнародного сп≥вроб≥тництва у галуз≥ охорони природи. ласиф≥кувати: види, занесен≥ до „ервоноњ книги, залежно в≥д стану њх попул¤ц≥й
та ступен¤ загрози зникненн¤; природоохоронн≥†
територ≥њ. ѕо¤снювати роль природоохоронних
територ≥й у збереженн≥ та в≥дтворенн≥ б≥олог≥чного р≥зноман≥тт¤, р≥вноваги в
б≥осфер≥. ќбірунтовувати: заходи охорони
попул¤ц≥й, екосистем на основ≥ знань про особливост≥ њхнього функц≥онуванн¤. |
≤сторичний розвиток орган≥чного св≥ту |
||
ќснови еволюц≥йного вченн¤ ≤сторичний розвиток ≥ р≥зноман≥тн≥сть орган≥чного св≥ту |
≈волюц≥¤. ‘≥логенез. ‘≥логенетичний р¤д.
≈волюц≥йна г≥потеза ∆.-Ѕ. Ћамарка. ќсновн≥ положенн¤ еволюц≥йного вченн¤ ƒивергенц≥¤ та конвергенц≥¤, аналог≥чн≥ та
гомолог≥чн≥ органи, рудименти та атав≥зми, м≥м≥кр≥¤ та њњ види. —интетична теор≥¤ еволюц≥њ. ћ≥кроеволюц≥¤.† ѕриродний доб≥р. ¬идоутворенн¤.
ћакроеволюц≥¤. Ѕ≥олог≥чний прогрес ≥ регрес. —учасн≥ еволюц≥йн≥ погл¤ди
(г≥потези адаптивного компром≥су, перерваноњ р≥вноваги, неокатастроф≥зму,
сальтац≥он≥зму) —учасна система орган≥чного св≥ту. ѕринципи
класиф≥кац≥њ орган≥зм≥в. “аксоном≥чн≥ одиниц≥. ѕод≥л геолог≥чноњ ≥стор≥њ «емл≥ на ери, пер≥оди
та епохи. ќсновн≥ под≥њ, що в≥дбувалис¤ у т≥ чи ≥нш≥ геолог≥чн≥ пер≥оди
≥стор≥њ «емл≥ |
Ќаводити
приклади: аналог≥чних та гомолог≥чних орган≥в; рудимент≥в та атав≥зм≥в; м≥м≥кр≥њ;
тварин, ¤к≥ мають захисне, попереджувальне забарвленн¤; внутр≥шньовидовоњ та
м≥жвидовоњ боротьби за ≥снуванн¤; ароморфоз≥в, ≥д≥оадаптац≥й, загальноњ
дегенерац≥њ. ’арактеризувати: основн≥ положенн¤
синтетичноњ теор≥њ еволюц≥њ (елементарна одиниц¤, елементарн≥ фактори,
руш≥йн≥ сили); шл¤хи б≥олог≥чного прогресу (ароморфоз, ≥д≥оадаптац≥¤ та загальна
дегенерац≥¤); сучасн≥ у¤вленн¤ про фактори еволюц≥њ (синтез еколог≥њ ≥
еволюц≥йних погл¤д≥в). –озр≥зн¤ти: форми природного
добору; способи видоутворенн¤. ¬изначати причини та насл≥дки
боротьби за ≥снуванн¤. ѕо¤снювати: еволюц≥йне значенн¤
попул¤ц≥йних хвиль, ≥зол¤ц≥њ; творчу роль природного добору; утворенн¤ нових
вид≥в. ѕор≥внювати: еволюц≥йн≥ г≥потези
Ћамарка ≥ ƒарв≥на; р≥зн≥ форми боротьби за ≥снуванн¤; дарв≥н≥зм та синтетичну
теор≥ю еволюц≥њ; макро- ≥ м≥кроеволюц≥ю. јнал≥зувати: передумови розвитку
еволюц≥йних погл¤д≥в та еволюц≥йного вченн¤; р≥зноман≥тн≥сть адаптац≥й
орган≥зм≥в ¤к результат еволюц≥йного процесу; форми природного добору. ќбірунтовувати в≥дносн≥сть
пристосованост≥ орган≥зм≥в до умов житт¤ у певному середовищ≥; Ќаводити приклади основних
еволюц≥йних под≥й в протерозойську (вендський пер≥од), палеозойську
(кембр≥йський, ордовицький, силур≥йський, девонський, камТ¤новуг≥льний,
пермський пер≥оди), мезозойську (тр≥асовий, юрський, крейд¤ний пер≥оди), та
кайнозойську (палеогеновий, неогеновий, антропогеновий пер≥оди) ери. јнал≥зувати ускладненн¤ тваринного
≥ рослинного св≥ту в процес≥ еволюц≥њ. ќбірунтовувати Їдн≥сть орган≥чного
св≥ту. |
†
ƒиректор
≤нституту ≥нновац≥йних технолог≥й ≥ зм≥сту осв≥т膆†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† ††††††††††††††††††††††††††† ќ.ј. ”дод