††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††

ћ≤Ќ≤—“≈–—“¬ќ ќ—¬≤“» ≤ Ќј” » ” –јѓЌ»

01135, м.  ињв, проспект ѕеремоги, 10, тел. (044) 216-24-42, факс (044) 236-10-49, ministry@mon.gov.ua

 


в≥д ††06.02.08†††† є_1/9-61__†††††††† ††††††††

в≥д ††††††††††††††††† на є ††††††††††††††††††††††††

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ћ≥н≥стерство осв≥ти ≥ науки јвтономноњ –еспубл≥ки  рим, управл≥нн¤ осв≥ти ≥ науки обласних,  ињвськоњ та —евастопольськоњ м≥ських державних адм≥н≥страц≥й

≤нститути п≥сл¤дипломноњ педагог≥чноњ осв≥ти

«агальноосв≥тн≥ навчальн≥ заклади

 

 

 

 

ћ≥н≥стерство осв≥ти ≥ науки ”крањни надсилаЇ дл¤ практичного використанн¤методичн≥ рекомендац≥њ щодо орган≥зац≥њ навчально-виховного процесу п≥д час проведенн¤ навчальних екскурс≥й та навчальноњ практики учн≥в загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в.

ƒодаток на 8 стор.

 

 

 


«аступник ћ≥н≥стра ††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† ѕ.Ѕ.ѕол¤нський

 

 

 

 

’оменко ќ.¬.

486-28-25


ƒодаток до листа ћќЌ

в≥д ††06.02.08††† є1/9-61

 

 

 

ћетодичн≥ рекомендац≥њ щодо орган≥зац≥њ навчально-виховного процесу п≥д час проведенн¤ навчальних екскурс≥й та навчальноњ практики учн≥в загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в

 

 

Ќавчальн≥ екскурс≥њ та навчальна практика Ї обовТ¤зковими та необх≥дними складовими навчально-виховного процесу. ¬они передбачають створенн¤ умов дл¤ наближенн¤ зм≥сту навчальних предмет≥в до реального житт¤, спостереженн¤ та досл≥дженн¤ учн¤ми ¤вищ природи ≥ процес≥в життЇд≥¤льност≥ сусп≥льства,розширенн¤ св≥тогл¤ду школ¤р≥в, формуванн¤ в них життЇво необх≥дних компетенц≥й, посиленн¤ практичноњ та профес≥йно-ор≥Їнтац≥йноњ спр¤мованост≥ навчально-виховного процесу.

—таттею 16 «акону ”крањни "ѕро загальну середню осв≥ту" урегульовано тривал≥сть навчального року в загальноосв≥тн≥х навчальних закладах: Iступен¤ -неменше175 робочих†† дн≥в,II-III ступен≥в - 190 робочих дн≥в.

—труктура навчального року включаЇ ор≥Їнтовно 35 тижн≥в академ≥чних зан¤ть та час на проведенн¤ навчальних екскурс≥й ≥ навчальноњ практики, державноњ п≥дсумковоњ атестац≥њ. Ќавчальн≥ екскурс≥њ провод¤тьс¤ дл¤ учн≥в 1Ч4клас≥в прот¤гом 4 дн≥в тривал≥стю не б≥льше 3 академ≥чних годин на день; навчальна практика та екскурс≥њдл¤ учн≥в 5Ч8-х ≥ 10-х клас≥впровод¤тьс¤ прот¤гом 10 дн≥в: у 5Ч6-х класах - по 3 академ≥чн≥ години на день, у 7Ч8 класах Ч по 4 академ≥чн≥ години, у 10-х класах Ч по 5 академ≥чних годин на день. Ќеобх≥дною умовою орган≥зац≥њ навчальних екскурс≥й ≥ навчальноњ практики Ї дотриманн¤ сан≥тарно-г≥г≥Їн≥чних вимог та техн≥ки безпеки.

«м≥ст та форми орган≥зац≥њ навчальних екскурс≥й ≥ навчальноњ практики, а також час њх проведенн¤,визначаютьс¤ адм≥н≥страц≥Їю навчального закладу.  ер≥вникам загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в дозвол¤Їтьс¤ вносити корективи до терм≥н≥в орган≥зац≥њ навчальних екскурс≥й ≥ практики з урахуванн¤м м≥сцевих умов, специф≥ки навчального процесу та проф≥лю навчальних заклад≥в, потреб виробництва та ≥нших чинник≥в (зокрема, надолуженн¤ виконанн¤ навчальних програм у звТ¤зку з вимушеним призупиненн¤м навчальних зан¤ть тощо). ѕри цьому залишаЇтьс¤ незм≥нною загальна тривал≥сть навчального року.

Ќавчальн≥ екскурс≥њ орган≥зовуютьс¤ з метою формуванн¤ в учн≥в ум≥нн¤ спостер≥гати за навколишн≥м св≥том, спри¤нн¤ розвитку наукового мисленн¤, ≥нтересу до вивченого матер≥алу, ознайомленн¤ з культурно-сусп≥льним надбанн¤м нашого народу та людства, нац≥ональними традиц≥¤ми. ѕри вибор≥ об'Їкт≥в дл¤ проведенн¤ екскурс≥й сл≥д враховувати ѕерел≥к комплексних навчально-тематичних екскурс≥й з учн≥вською та студентською молоддю "ћо¤ крањна Ц ”крањна", визначених краЇзнавчих, географ≥чних, етнограф≥чних та ≥сторичних об'Їкт≥в ≥ туристсько-краЇзнавчих екскурс≥йних маршрут≥в, що затверджено наказом ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки в≥д 06.04.2006 є286.

≈кскурс≥њ з учн¤ми загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в можуть мати р≥зну дидактичну мету та обТЇкти. ≈кскурс≥њ можуть бути випереджувальними ≥ проводитис¤ напередодн≥вивченн¤ новоњ теми; тематичними - дл¤ пол≥пшенн¤ розум≥нн¤ учн¤ми певноњ теми або розд≥лу; комплексними, щоохоплюють широке коло питань основ наук ≥ провод¤тьс¤ наприк≥нц≥ вивченн¤ розд≥лу або навчального року з метою узагальненн¤ знань та вм≥нь.†††††

ƒо початку проведенн¤ кожноњ екскурс≥њ вчителю сл≥д добре вивчити обТЇкт, ознайомитис¤ з≥ спец≥альною л≥тературою за темою екскурс≥њ, правильно спланувати њњ проведенн¤. ” план≥ проведенн¤ екскурс≥њ сл≥д передбачити мету та дидактичн≥ завданн¤, посл≥довн≥сть огл¤ду екскурс≥йного обТЇкту,завданн¤ дл¤ учн≥в (сп≥льн≥, групов≥ або ≥ндив≥дуальн≥), використанн¤ екскурс≥йного матер≥алу дл¤ подальшоњ роботи тощо. ѕроведенн¤ екскурс≥й може зд≥йснюватис¤ ¤к профес≥йним екскурсоводом, так ≥ безпосередньо вчителем.

Ќапередодн≥ екскурс≥њ вчитель маЇ ознайомити школ¤р≥в ≥з планом њњ проведенн¤, поставити р¤д запитань, в≥дпов≥д≥ на ¤к≥ учн≥ повинн≥ д≥знатис¤ п≥д час огл¤ду. « метою п≥двищенн¤ зац≥кавленост≥ школ¤р≥в екскурс≥Їю, спри¤нн¤ розвитку в них ≥н≥ц≥ативи та самост≥йност≥ можна запропонувати ≥ндив≥дуальн≥ та групов≥ завданн¤ щодо вивченн¤ окремих обТЇкт≥в, складанн¤ задач, збиранн¤ колекц≥йного матер≥алу, п≥дготовки зв≥тних матер≥ал≥в.ќбовТ¤зковою умовою проведенн¤ екскурс≥њ Їц≥льовий≥нструктажучн≥вз техн≥ки безпеки, правил повед≥нки п≥д час переходу чи проњзду до м≥сц¤ екскурс≥њ та њњ проведенн¤ в≥дпов≥дно до ѕоложенн¤проорган≥зац≥юроботиз охорони прац≥ учасник≥в навчально-виховного процесу в установах ≥ закладах осв≥ти,затвердженогонаказомћ≥н≥стерства осв≥ти ”крањни в≥д 01.08.2001 є 563 ≥ зареЇстрованогоу ћ≥н≥стерств≥юстиц≥њ ”крањни 20 листопада 2001 р. за є 969/6160. 

ѕ≥д час огл¤ду екскурс≥йних обТЇкт≥в учн≥ повинн≥ спостер≥гати, робити замальовки, записувати необх≥дн≥в≥домост≥ тощо.

ѕ≥дбитт¤ п≥дсумк≥в екскурс≥й може зд≥йснюватис¤ залежно в≥д в≥ку школ¤р≥в у р≥зних формах:

бес≥ди, п≥д час ¤коњ вчитель з'¤совуЇ враженн¤ учн≥в в≥д обТЇкта, обговорюЇ найважлив≥ш≥ етапи екскурс≥њ,

конференц≥њ Ц п≥д час ¤коњ учн≥ зв≥тують щодо виконанн¤ запропонованих ран≥ше завдань (проект≥в),

диспуту,п≥д час ¤кого учн≥ висловлюють власну позиц≥ю щодо побаченого та почутого;

виставки колекц≥й, ст≥нн≥вок, малюнк≥в, альбом≥в тощо.†††

якщо екскурс≥ю передбачено зм≥стом навчальноњ програми, то вонаобл≥ковуЇтьс¤ на в≥дпов≥дних стор≥нках навчальних предмет≥в класного журналу та може оц≥нюватис¤вчителем.

”с≥ ≥нш≥ навчальн≥ екскурс≥њ, њх зм≥ст ≥ дата проведенн¤ обл≥ковуютьс¤ в класних журналах на спец≥ально в≥дведених стор≥нках. якщо тривал≥сть навчальноњ екскурс≥њвизначено б≥льше одн≥Їњ академ≥чноњ години, то п≥д час обл≥ку в журнал≥поруч з тематикою екскурс≥њ вказуЇтьс¤ в дужках в≥дпов≥дна к≥льк≥сть годин. ќц≥нюванн¤ навчальних дос¤гнень учн≥в за результатамитаких екскурс≥й зд≥йснюЇтьс¤ на розсуд учител¤.

 

ѕроведенн¤ навчальноњ практики в основн≥й та старш≥й школ≥ спр¤моване на розвиток п≥знавальноњ д≥¤льност≥ учн≥в, залученн¤ њх до пошуковоњ роботи, поглибленн¤ та систематизац≥ю знань, ум≥нь ≥ навичок школ¤р≥в,усв≥домленн¤ практичноњ складовоњ навчальних курс≥в, формуванн¤ м≥жпредметних звТ¤зк≥втощо.

ћетодика проведенн¤ навчальноњ практики включаЇ так≥ етапи:

1.  ѕ≥дготовчий, п≥д час ¤кого учн≥ знайомл¤тьс¤ з метою та формами проведенн¤ навчальноњ практики, отримують завданн¤ та вимоги щодо представленн¤ результат≥в проведеноњ роботи, ≥нструктуютьс¤ з правил техн≥ки безпеки;

2.  «м≥стовно-орган≥зац≥йний, п≥д час ¤кого в≥дбуваЇтьс¤ навчальна д≥¤льн≥сть, що передбачена планом проходженн¤ практики;

3.  ѕ≥дсумковий, п≥д час ¤кого проводитьс¤ зв≥туванн¤ учн≥в щодо проведеноњ роботи, перев≥рка набутих знань ≥ вм≥нь, п≥дбитт¤ п≥дсумк≥в навчальноњ практики.

«алежно в≥д м≥сцевих умов та специф≥ки навчального процесу навчальна практика частково або повн≥стю може проводитис¤ п≥д час навчальних зан¤ть.

” загальноосв≥тн≥х навчальних закладах с≥льськоњ м≥сцевост≥, що мають навчально-досл≥дн≥ д≥л¤нки та п≥дсобн≥ господарства, за виробничоњ потреби дозвол¤Їтьс¤ за погодженн¤м з в≥дпов≥дним органом управл≥нн¤ осв≥тою перенесенн¤ навчальноњ практики.

–обота на навчально-досл≥дних д≥л¤нках учн≥в загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в орган≥зовуЇтьс¤ в≥дпов≥дно до ѕоложенн¤ про навчально-досл≥дну земельну д≥л¤нку загальноосв≥тн≥х шк≥л та позашк≥льних навчально-виховних заклад≥в ≥ ѕоложенн¤ про учн≥вське л≥сництво загальноосв≥тн≥х шк≥л та позашк≥льних навчально-виховних заклад≥в, затверджених наказом ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки ”крањни в≥д 01.11.1995 є307 та зареЇстрованих у ћ≥н≥стерств≥ юстиц≥њ ”крањни в≥д 29.05.1996 є 256/1281.

Ќаказом директора загальноосв≥тнього навчального закладу затверджуютьс¤ граф≥к проведенн¤ навчальноњ практики, особливост≥ њњ оц≥нюванн¤ та в≥дпов≥дальн≥ особи.«урахуванн¤м зм≥сту навчальних програм, проф≥льност≥ навчального закладу та характеру практики дл¤ зд≥йсненн¤ навчальноњ д≥¤льност≥ залучаютьс¤ педагог≥чн≥ прац≥вники в межах њхньоњ р≥чноњ тариф≥кац≥њ.

” загальноосв≥тн≥х навчальних закладах з профес≥йним навчанн¤м та м≥жшк≥льних навчально-виробничих комб≥натах навчально-виробнича практика проводитьс¤ зг≥дно з програмами проф≥льних дисципл≥н. ” веч≥рн≥х (зм≥нних) школах навчальна практика запроваджуЇтьс¤ лише дл¤ учн≥вськоњ молод≥, ¤ка не працюЇ.

ќсобливого значенн¤ навчальна практика набуваЇ в умовах проф≥льного навчанн¤. ќрган≥зац≥¤ д≥¤льност≥ школ¤р≥в п≥д час проведенн¤ навчальноњ практики повинна бути ор≥Їнтована на допроф≥льну п≥дготовку, реал≥зац≥ю ≥ндив≥дуального п≥дходу до учн≥в, поглибленн¤ теоретичноњ та практичноњ складових проф≥льних навчальних дисципл≥н.

‘орми орган≥зац≥њ навчальноњ практики можуть бути р≥зними залежно в≥д њњ зм≥сту, пост≥йного чи тимчасового характеру роботи, матер≥ально-техн≥чного оснащенн¤, в≥ку, п≥дготовки учн≥в, кл≥матичних та ≥нших особливостей. ƒо них можна в≥днести так≥ види зан¤ть: курси за вибором, практикуми, комплексн≥ зан¤тт¤ м≥жпредметного характеру, конкурси та змаганн¤, зан¤тт¤ за ≥нтерактивними методиками,презентац≥њ науково-досл≥дних проект≥в, науков≥ конференц≥њ, екскурс≥њ, експедиц≥њ, в≥йськово-польов≥ збори юнак≥в тощо.

√одини, в≥дведен≥ на навчальну практику, можна використовувати дл¤ реал≥зац≥њ практичноњ частини навчальних програм предмет≥в навчального плану, зокрема проведенн¤ комплексних практикум≥в з б≥олог≥њ, ф≥зики, х≥м≥њ, ≥нформатики, практичних зан¤ть на м≥сцевост≥ з геометр≥њ та географ≥њ, конструюванн¤ прилад≥в та обладнанн¤ навчальних каб≥нет≥в, спортивних майданчик≥в, зан¤ть у виробничих майстерн¤х, на навчально-досл≥дних д≥л¤нках тощо. Ќазан¤тт¤х учн≥ залучаютьс¤ до роботи з р≥зноман≥тнимиобТЇктами: лабораторним та демонстрац≥йним обладнанн¤м, природними обТЇктами, р≥зноман≥тною навчальною та дов≥дковою л≥тературою, наочн≥стю (таблиц≥, карти, атласи, колекц≥њ тощо), компТютерами, пошуковими системами (каталоги, мережа ≤нтернет) тощо. ÷е даЇ можлив≥сть школ¤рам використовувати набут≥ знанн¤ й ум≥нн¤ дл¤ пошуку вир≥шенн¤ проблем у зм≥нн≥й ситуац≥њ, бачити нов≥можливост≥ застосуванн¤ обТЇкт≥в, п≥двищити вмотивован≥сть навчанн¤, розвинути навички самост≥йноњ роботи. “ак≥ види навчальноњ д≥¤льност≥ оц≥нюютьс¤ обовТ¤зково. ћожливим Ї окреме оц≥нюванн¤ навчальноњ практики з р≥зних предмет≥в.

«алежно в≥д вид≥в навчальноњ д≥¤льност≥ п≥д час проведенн¤ навчальноњ практики форми зв≥тних матер≥ал≥в можуть подаватис¤ у вигл¤д≥: зв≥т≥в про проведену роботу, результат≥в практичних роб≥т, презентац≥й наукових проект≥в, щоденник≥в спостережень, виготовлених вироб≥в або обладнанн¤, наочностей (гербар≥њв, колекц≥й, доб≥рки матер≥ал≥в, реферат≥в, ст≥нн≥вок та ≥н.),розроблених схем та макет≥в, компТютерних програм тощо.

«м≥ст ≥ дата проведенн¤ зан¤ть навчальноњ практики обл≥ковуЇтьс¤ в класних журналах на окремих, спец≥ально в≥дведених стор≥нках.

ќц≥нка за навчальну практику виставл¤Їтьс¤ в класному журнал≥ та окремим р¤дкому табел≥ усп≥шност≥.

Ќижче наводитьс¤ ор≥Їнтовний перел≥к тематики навчальних екскурс≥й, практичних зан¤ть та можливих вид≥в навчальноњ практики учн≥в, ¤кий може бути зм≥нений або доповнений загальноосв≥тн≥ми навчальними закладами.

 

ќр≥Їнтовна тематика екскурс≥й, практичних зан¤ть та навчальноњ практики

1 клас

≈кскурс≥¤ до б≥бл≥отеки (шк≥льноњ, м≥ськоњ чи с≥льськоњ).

≈кскурс≥њ: "—постереженн¤ за ¤вищами природи. ѕравила повед≥нки в природ≥";

Ђќзнайомленн¤ ≥знародними обр¤дамиї.

≈кскурс≥¤ до ф≥зкультурно-оздоровчого комплексутапрактичне зан¤тт¤ Ђ«найомствоз≥ спец≥альним спортивним обладнанн¤м та особливост≥його використанн¤. «маганн¤, дит¤ч≥спортивн≥ ≥гриї.

≈кскурс≥¤: ƒорога до школи (до дит¤чоњ пол≥кл≥н≥ки, до б≥бл≥отеки, до театру тощо). ќсобливост≥ пересуванн¤ та дотриманн¤ техн≥ки безпеки.

2 клас

≈кскурс≥¤ до б≥бл≥отеки (шк≥льноњ, м≥ськоњ чи с≥льськоњ). «устр≥ч з м≥сцевим письменником. ѕопул¤ризац≥¤ дит¤чоњ книги.

≈кскурс≥¤ до л≥су, парку: "ѕрирода навколо нас".

≈кскурс≥¤ до театру (к≥нотеатру): перегл¤д вистави, к≥ноф≥льму з наступним обговоренн¤м.

≈кскурс≥¤ до ф≥зкультурно-оздоровчого комплексу (стад≥ону)

≈кскурс≥¤ м≥стом (селищем). ѕ≥шох≥дн≥ переходи. ѕовторенн¤ правил дорожнього руху.

3 клас

≈кскурс≥¤:"—постереженн¤заприродою ≥працею людей своЇњ м≥сцевост≥". ¬≥дображенн¤ вражень у р≥зних видах ≥ формах мистецтва.

ѕрактичн≥ зан¤тт¤ та ≥гри з ѕравилдорожнього руху на спец≥ально розм≥ченому майданчику або на вулиц≥.

≈кскурс≥¤: рельЇфний дизайн м≥сцевост≥ р≥дного краю. Ўтучний та природний дизайни.

–обота на пришк≥льн≥й д≥л¤нц≥. ƒогл¤д за к≥мнатними, городн≥ми рослинами.

4 клас

 

≈кскурс≥¤: "—постереженн¤ за рослинами, тваринами, погодними умовами свого краю".

≈кскурс≥¤ до краЇзнавчого музею, художньоњвиставки, творчоњ майстерн≥ митц¤. Ќародн≥ ремесла ”крањни.

≈кскурс≥¤ до аптеки.

–обота на пришк≥льн≥й д≥л¤нц≥. ƒогл¤д за к≥мнатними, городн≥ми рослинами

«аготовленн¤ у л≥с≥, парку, пол≥ природних матер≥ал≥в дл¤ художн≥х вироб≥в на уроках трудового навчанн¤.

≤гри та зан¤тт¤ з повторенн¤ правилбезпечноњ повед≥нки учн≥в на вулиц¤х ≥ дорогах.

5 клас

≈кскурс≥¤ л≥тературними стежинами, до л≥тературного музею.

≈кскурс≥њ Ђ”мови ≥снуванн¤ рослин ≥ тварин нашого краюї, Ђ¬ода в природ≥, њњ стани ≥ значенн¤ї.

≈кскурс≥¤ до краЇзнавчого музею.

≈кскурс≥¤ в м≥сцевий музей мистецтв.

≈кскурс≥њ до планетар≥ю, обсерватор≥њ Ђћ≥фолог≥чн≥ героњ на карт≥ зор¤ного небаї, Ђћ≥с¤ць Ц супутник «емл≥ї, Ђ—он¤чна системаї, Ђ—онце Ц найближча зор¤ї;

≈кскурс≥¤ на п≥дприЇмство легкоњ промисловост≥.

ѕрактичн≥ зан¤тт¤: Ђѕрирода р≥дного краюї, Ђѕриродн≥ ¤вища навколо насї;

Ђ¬ивченн¤ ≥ в≥дтворенн¤ елемент≥в обр¤дових св¤т (п≥сень,хоровод≥в, вертеп≥в тощо) з урахуванн¤м рег≥ональних особливостей; м≥сцевих традиц≥йї;

Ђѕовторимо правила дорожнього рухуї.

6 клас

≈кскурс≥њ: в≥дв≥дуванн¤ музичних театр≥в, ф≥лармон≥й, концертних зал≥в (з в≥дображенн¤м своњх вражень у р≥зних формах).

≈кскурс≥¤: декоративно-ужиткове мистецтво: "¬ майстерн≥ митц¤".

≈кскурс≥њ: Ђјрхеолог≥чн≥ пам'¤тки р≥дного краюї, ЂѕамТ¤тки “рип≥льськоњ культуриї, Ђћ≥ста-держави ѕ≥вн≥чного ѕричорноморТ¤ї;

≈кскурс≥њ: Ђќс≥нн≥ ¤вища в житт≥ рослин. ѕристосован≥сть рослиндосередовища ≥снуванн¤ї, Ђ «имов≥ ¤вища в житт≥ рослинї, Ђ¬есн¤н≥ ¤вища в житт≥ рослин. ѕристосован≥сть рослиндосередовища≥снуванн¤ї, Ђ«найомство з кв≥тковими рослинамиї, Ђ–озп≥знанн¤ найпоширен≥ших бур'¤н≥в,кормових ≥ л≥карських рослинї;

≈кскурс≥¤ на п≥дприЇмство харчовоњ промисловост≥.

ѕрактичн≥ зан¤тт¤: конкурси Ђ«навець р≥дноњ мовиї, художнЇ читанн¤

—истематизац≥¤матер≥ал≥в з л≥тератури р≥дного краю.†† Ѕ≥бл≥отечна година.

ѕрактичне зан¤тт¤: творч≥ конкурси з музичного та образотворчого мистецтва.

ѕрактичн≥ зан¤тт¤: Ђќзнайомленн¤ з компонентами природи своЇњ м≥сцевост≥ї, Ђ√рунт ≥ рослиниї, Ђќр≥Їнтуванн¤ на м≥сцевост≥ї, "ќком≥рне зн≥манн¤ з планшетом невеликоњ територ≥њ"; "—постереженн¤ за погодою ≥ опрацюванн¤ з≥браних матер≥ал≥в".

ѕрактичне зан¤тт¤: Ђѕовторимо правила дорожнього рухуї.

7 клас

≈кскурс≥¤ ЂЋ≥тературними стежкамиї; Ђѕам'¤тки середньов≥чноњ культуриї;

≈кскурс≥њ:Ђ в≥тково Ц декоративн≥ рослиниї, ЂЅурТ¤ни, њх морфолого Ц б≥олог≥чн≥ особливост≥ї, ЂЂ–ослини водойм ≥ прибережж¤ї,Ђ¬одорост≥, мохи, гриби, лишайники вашоњ м≥сцевост≥ї, Ђ–≥зноман≥тн≥сть рослинного св≥туї;

≈кскурс≥¤ в л≥с. ќзнайомленн¤ з р≥зноман≥тн≥стю комах, знайомство з голосами птах≥в, вивченн¤ сл≥д≥в ссавц≥в. ¬ивченн¤ взаЇмозв'¤зк≥в компонент≥в природи. ≈кскурс≥¤налуки або в степ. ќзнайомленн¤з р≥зноман≥тн≥стю комах та хребетних тварин.

≈кскурс≥¤ на поле. ќзнайомленн¤ з комахами-шк≥дниками с≥льськогосподарських рослин. ¬ивченн¤ впливу людськоњ д≥¤льност≥ на природу.

≈кскурс≥њЂ‘≥зика навколо насї, Ђќптичн≥ ¤вища в природ≥ї.

≈кскурс≥њ на м≥сцев≥ виробництва з питань енергозбереженн¤.

≈кскурс≥¤ на деревообробне п≥дприЇмство.

≈кскурс≥¤ Ц пох≥дз метою ознайомленн¤ з природою р≥дного краю.

“ворч≥ конкурси з музичного та образотворчого мистецтва на тему Ђ≤стор≥¤ та культура р≥дного краюї.

ѕрактичн≥ зан¤тт¤: Ђ‘енолог≥чн≥спостереженн¤ за ранньокв≥тучими рослинамиї, Ђ—кладанн¤ гербар≥ю з бур'¤нових ≥ кормових рослинї;

Ђ«б≥р та систематизац≥¤ матер≥ал≥в з ≥стор≥њ та культури р≥дного краюї; Ђ«б≥р та запис народних п≥сеньї;

√еограф≥чний веч≥р або  ¬  "ћатерики планети".

‘≥зичний веч≥р або  ¬  ¬идатн≥ вчен≥ ”крањни, р≥дного краюї.

ѕрактичне зан¤тт¤: Ђѕовторимо правила дорожнього рухуї.

8 клас

‘ольклорна експедиц≥¤.

≈тнограф≥чна експедиц≥¤ ЂЎевченкознавство в р≥дн≥м крањї (зб≥р матер≥ал≥в).

ќформленн¤ шк≥льних навчальних каб≥нет≥в, музењв.

≈кскурс≥¤ "“оњ слави козацькоњ пов≥к не забудеш".

≈кскурс≥¤ до м≥сцевоњ л≥карн≥ (травматолог≥чний пункт, пункт переливанн¤ кров≥, лаборатор≥¤).

≈кскурс≥¤ з метою збиранн¤колекц≥њ м≥сцевих г≥рських пор≥д або вивченн¤ особливостей њх видобутку у м≥сцевому кар'Їр≥.

ѕрактичне зан¤тт¤ (д≥лова гра): "ѕрогноз погоди на наступн≥ три дн≥".

ѕрактичне зан¤тт¤ (д≥лова гра): "ѕроблеми рац≥онального природокористуванн¤ в ”крањн≥".

≈кскурс≥¤ до аптеки (ознайомленн¤ з приготуванн¤м розчин≥в р≥зноњ концентрац≥њ, використанн¤ х≥м≥чних речовин ¤к л≥кувальних засоб≥в тощо).

≈кскурс≥¤ на м'¤сомолочн≥ п≥дприЇмства (ознайомленн¤ з процесами визначенн¤ кислотност≥, засолюванн¤ тощо).

≈кскурс≥њ на виробництво: ознайомленн¤ зелектровим≥рювальними приладами, основними технолог≥чними процесами;

¬≥дв≥дуванн¤ виставки майстр≥в народноњ художньоњ творчост≥.

≈кскурс≥¤ Ц пох≥д з метою ознайомленн¤м з св¤тин¤ми, осередками культурир≥дного краю.

≈кскурс≥¤ на м≥сцев≥ п≥дприЇмства з питань енергозбереженн¤.

≈кскурс≥њ до профес≥йно Ц техн≥чних навчальних заклад≥в.

ѕрактичне зан¤тт¤: Ђѕовторимо правила дорожнього рухуї.

 

Hosted by uCoz