†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† †
ћ≤Ќ≤—“≈–—“¬ќ ќ—¬≤“» ≤ Ќј” » ” –јѓЌ»
01135,
м. ињв, проспект ѕеремоги, 10, тел. (044) 216-24-42, факс (044) 236-10-49, ministry@mon.gov.ua
в≥д ††06.02.08†††† є†
_1/9-61__†††††††† ††††††††
в≥д ††††††††††††††††† †на є ††††††††††††††††††††††††
|
ћ≥н≥стерство
осв≥ти ≥ науки јвтономноњ –еспубл≥ки рим, управл≥нн¤ осв≥ти ≥ науки
обласних, ињвськоњ та —евастопольськоњ м≥ських державних адм≥н≥страц≥й
≤нститути
п≥сл¤дипломноњ педагог≥чноњ осв≥ти «агальноосв≥тн≥ навчальн≥ заклади |
ћ≥н≥стерство осв≥ти ≥ науки
”крањни надсилаЇ дл¤ практичного використанн¤†
методичн≥ рекомендац≥њ щодо орган≥зац≥њ
навчально-виховного процесу п≥д час проведенн¤ навчальних екскурс≥й та
навчальноњ практики учн≥в загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в.
ƒодаток на 8 стор.
«аступник ћ≥н≥стра ††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† ѕ.Ѕ.ѕол¤нський
’оменко ќ.¬.
486-28-25
ƒодаток
до листа ћќЌ
в≥д ††06.02.08†††
є† 1/9-61
ћетодичн≥ рекомендац≥њ щодо орган≥зац≥њ
навчально-виховного процесу п≥д час проведенн¤ навчальних екскурс≥й та
навчальноњ практики учн≥в загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в
Ќавчальн≥ екскурс≥њ та навчальна
практика Ї обовТ¤зковими та необх≥дними складовими навчально-виховного процесу.
†¬они передбачають створенн¤
умов дл¤ наближенн¤ зм≥сту навчальних предмет≥в до реального житт¤,
спостереженн¤ та досл≥дженн¤ учн¤ми ¤вищ природи ≥ процес≥в життЇд≥¤льност≥
сусп≥льства,† розширенн¤ св≥тогл¤ду
школ¤р≥в, формуванн¤ в них життЇво необх≥дних компетенц≥й, посиленн¤ практичноњ та профес≥йно-ор≥Їнтац≥йноњ спр¤мованост≥
навчально-виховного процесу.
—таттею 16 «акону ”крањни "ѕро загальну
середню осв≥ту" урегульовано тривал≥сть навчального року в
загальноосв≥тн≥х навчальних закладах: I†
ступен¤ -† не† менше†
175 робочих†† дн≥в,† II-III ступен≥в - 190 робочих дн≥в.
—труктура навчального року включаЇ ор≥Їнтовно
35 тижн≥в академ≥чних зан¤ть та час на проведенн¤ навчальних екскурс≥й ≥
навчальноњ практики, державноњ п≥дсумковоњ атестац≥њ. Ќавчальн≥ екскурс≥њ
провод¤тьс¤ дл¤ учн≥в 1Ч4† клас≥в
прот¤гом 4 дн≥в тривал≥стю не б≥льше 3 академ≥чних годин на день; навчальна
практика та екскурс≥њ† дл¤ учн≥в 5Ч8-х ≥
10-х клас≥в† провод¤тьс¤ прот¤гом 10
дн≥в: у 5Ч6-х класах - по 3 академ≥чн≥ години на день, у 7Ч8 класах Ч по 4
академ≥чн≥ години, у 10-х класах Ч по 5 академ≥чних годин на день. Ќеобх≥дною
умовою орган≥зац≥њ навчальних екскурс≥й ≥ навчальноњ практики Ї дотриманн¤
сан≥тарно-г≥г≥Їн≥чних вимог та техн≥ки безпеки.
«м≥ст та форми орган≥зац≥њ навчальних
екскурс≥й ≥ навчальноњ практики, а також час њх проведенн¤,† визначаютьс¤ адм≥н≥страц≥Їю навчального
закладу. ер≥вникам загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в дозвол¤Їтьс¤ вносити
корективи до терм≥н≥в орган≥зац≥њ навчальних екскурс≥й ≥ практики з урахуванн¤м
м≥сцевих умов, специф≥ки навчального процесу та проф≥лю навчальних заклад≥в,
потреб виробництва та ≥нших чинник≥в (зокрема, надолуженн¤ виконанн¤ навчальних
програм у звТ¤зку з вимушеним призупиненн¤м навчальних зан¤ть тощо). ѕри цьому
залишаЇтьс¤ незм≥нною загальна тривал≥сть навчального року.
Ќавчальн≥ екскурс≥њ орган≥зовуютьс¤ з метою формуванн¤ в учн≥в ум≥нн¤
спостер≥гати за навколишн≥м св≥том, спри¤нн¤ розвитку наукового мисленн¤,
≥нтересу до вивченого матер≥алу, ознайомленн¤ з культурно-сусп≥льним надбанн¤м
нашого народу та людства, нац≥ональними традиц≥¤ми. ѕри вибор≥ об'Їкт≥в дл¤
проведенн¤ екскурс≥й сл≥д враховувати ѕерел≥к комплексних навчально-тематичних
екскурс≥й з учн≥вською та студентською молоддю "ћо¤ крањна Ц
”крањна", визначених краЇзнавчих, географ≥чних, етнограф≥чних та
≥сторичних об'Їкт≥в ≥ туристсько-краЇзнавчих екскурс≥йних маршрут≥в, що
затверджено наказом ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки в≥д 06.04.2006 є286.
≈кскурс≥њ з учн¤ми
загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в можуть мати р≥зну дидактичну мету та
обТЇкти. ≈кскурс≥њ можуть бути випереджувальними ≥ проводитис¤ напередодн≥† вивченн¤ новоњ теми; тематичними - дл¤
пол≥пшенн¤ розум≥нн¤ учн¤ми певноњ теми або розд≥лу; комплексними, що† охоплюють широке коло питань основ наук ≥
провод¤тьс¤ наприк≥нц≥ вивченн¤ розд≥лу або навчального року з метою
узагальненн¤ знань та вм≥нь.†††††
ƒо початку проведенн¤
кожноњ екскурс≥њ вчителю сл≥д добре вивчити обТЇкт, ознайомитис¤ з≥ спец≥альною
л≥тературою за темою екскурс≥њ, правильно спланувати њњ проведенн¤. ” план≥
проведенн¤ екскурс≥њ сл≥д передбачити мету та дидактичн≥ завданн¤,
посл≥довн≥сть огл¤ду екскурс≥йного обТЇкту,†
завданн¤ дл¤ учн≥в (сп≥льн≥, групов≥ або ≥ндив≥дуальн≥), використанн¤
екскурс≥йного матер≥алу дл¤ подальшоњ роботи тощо. ѕроведенн¤ екскурс≥й може
зд≥йснюватис¤ ¤к профес≥йним екскурсоводом, так ≥ безпосередньо вчителем.
†Ќапередодн≥ екскурс≥њ вчитель маЇ ознайомити школ¤р≥в ≥з планом њњ проведенн¤, поставити р¤д запитань, в≥дпов≥д≥ на ¤к≥ учн≥ повинн≥ д≥знатис¤ п≥д час огл¤ду. « метою п≥двищенн¤ зац≥кавленост≥ школ¤р≥в екскурс≥Їю, спри¤нн¤ розвитку в них ≥н≥ц≥ативи та самост≥йност≥ можна запропонувати ≥ндив≥дуальн≥ та групов≥ завданн¤ щодо вивченн¤ окремих обТЇкт≥в, складанн¤ задач, збиранн¤ колекц≥йного матер≥алу, п≥дготовки зв≥тних матер≥ал≥в.† ќбовТ¤зковою умовою проведенн¤ екскурс≥њ Ї† ц≥льовий† ≥нструктаж† учн≥в† з техн≥ки безпеки, правил повед≥нки п≥д час переходу чи проњзду до м≥сц¤ екскурс≥њ та њњ проведенн¤ в≥дпов≥дно до ѕоложенн¤† про† орган≥зац≥ю† роботи† з охорони прац≥ учасник≥в навчально-виховного процесу в установах ≥ закладах осв≥ти,† затвердженого† наказом† ћ≥н≥стерства осв≥ти ”крањни в≥д 01.08.2001 є 563 ≥ зареЇстрованого† у ћ≥н≥стерств≥† юстиц≥њ ”крањни 20 листопада 2001 р. за є 969/6160.
ѕ≥д час огл¤ду
екскурс≥йних обТЇкт≥в учн≥ повинн≥ спостер≥гати, робити замальовки, записувати
необх≥дн≥† в≥домост≥ тощо.
ѕ≥дбитт¤ п≥дсумк≥в
екскурс≥й може зд≥йснюватис¤ залежно в≥д в≥ку школ¤р≥в у р≥зних формах:
бес≥ди, п≥д час ¤коњ
вчитель з'¤совуЇ враженн¤ учн≥в в≥д обТЇкта, обговорюЇ найважлив≥ш≥ етапи
екскурс≥њ,
конференц≥њ Ц п≥д час
¤коњ учн≥ зв≥тують щодо виконанн¤ запропонованих ран≥ше завдань (проект≥в),
диспуту,† п≥д час ¤кого учн≥ висловлюють власну позиц≥ю
щодо побаченого та почутого;
виставки колекц≥й,
ст≥нн≥вок, малюнк≥в, альбом≥в тощо.†††
якщо екскурс≥ю
передбачено зм≥стом навчальноњ програми, то вона† обл≥ковуЇтьс¤ на в≥дпов≥дних стор≥нках
навчальних предмет≥в класного журналу та може оц≥нюватис¤† вчителем.
”с≥ ≥нш≥ навчальн≥ екскурс≥њ, њх
зм≥ст ≥ дата проведенн¤ обл≥ковуютьс¤ в класних журналах на спец≥ально
в≥дведених стор≥нках. якщо тривал≥сть навчальноњ екскурс≥њ† визначено б≥льше одн≥Їњ академ≥чноњ години,
то п≥д час обл≥ку в журнал≥† поруч з
тематикою екскурс≥њ вказуЇтьс¤ в дужках в≥дпов≥дна к≥льк≥сть годин. ќц≥нюванн¤
навчальних дос¤гнень учн≥в за результатами†
таких екскурс≥й зд≥йснюЇтьс¤ на розсуд учител¤.
ѕроведенн¤ навчальноњ
практики в основн≥й та старш≥й школ≥ спр¤моване на розвиток п≥знавальноњ
д≥¤льност≥ учн≥в, залученн¤ њх до пошуковоњ роботи, поглибленн¤ та
систематизац≥ю знань, ум≥нь ≥ навичок школ¤р≥в,†
усв≥домленн¤ практичноњ складовоњ навчальних курс≥в, формуванн¤
м≥жпредметних звТ¤зк≥в† тощо.
ћетодика проведенн¤ навчальноњ практики
включаЇ так≥ етапи:
1. †ѕ≥дготовчий, п≥д час ¤кого учн≥ знайомл¤тьс¤ з
метою та формами проведенн¤ навчальноњ практики, отримують завданн¤ та вимоги
щодо представленн¤ результат≥в проведеноњ роботи, ≥нструктуютьс¤ з правил
техн≥ки безпеки;
2. «м≥стовно-орган≥зац≥йний, п≥д час ¤кого
в≥дбуваЇтьс¤ навчальна д≥¤льн≥сть, що передбачена планом проходженн¤ практики;
3. ѕ≥дсумковий, п≥д час ¤кого проводитьс¤
зв≥туванн¤ учн≥в щодо проведеноњ роботи, перев≥рка набутих знань ≥ вм≥нь,
п≥дбитт¤ п≥дсумк≥в навчальноњ практики.
«алежно в≥д м≥сцевих умов та специф≥ки навчального
процесу навчальна практика частково або повн≥стю може проводитис¤ п≥д час
навчальних зан¤ть.
” загальноосв≥тн≥х навчальних закладах
с≥льськоњ м≥сцевост≥, що мають навчально-досл≥дн≥ д≥л¤нки та п≥дсобн≥
господарства, за виробничоњ потреби дозвол¤Їтьс¤ за погодженн¤м з в≥дпов≥дним
органом управл≥нн¤ осв≥тою перенесенн¤ навчальноњ практики.
–обота на навчально-досл≥дних д≥л¤нках учн≥в загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в орган≥зовуЇтьс¤ в≥дпов≥дно до ѕоложенн¤ про навчально-досл≥дну земельну д≥л¤нку загальноосв≥тн≥х шк≥л та позашк≥льних навчально-виховних заклад≥в ≥ ѕоложенн¤ про учн≥вське л≥сництво загальноосв≥тн≥х шк≥л та позашк≥льних навчально-виховних заклад≥в, затверджених наказом ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки ”крањни в≥д 01.11.1995 є307 та зареЇстрованих у ћ≥н≥стерств≥ юстиц≥њ ”крањни в≥д 29.05.1996 є 256/1281.
†Ќаказом
директора загальноосв≥тнього навчального закладу затверджуютьс¤ граф≥к
проведенн¤ навчальноњ практики, особливост≥ њњ оц≥нюванн¤ та в≥дпов≥дальн≥
особи.† «†
урахуванн¤м зм≥сту навчальних програм, проф≥льност≥ навчального закладу
та характеру практики дл¤ зд≥йсненн¤ навчальноњ д≥¤льност≥ залучаютьс¤
педагог≥чн≥ прац≥вники в межах њхньоњ р≥чноњ тариф≥кац≥њ.
” загальноосв≥тн≥х навчальних закладах з
профес≥йним навчанн¤м та м≥жшк≥льних навчально-виробничих комб≥натах
навчально-виробнича практика проводитьс¤ зг≥дно з програмами проф≥льних
дисципл≥н. ” веч≥рн≥х (зм≥нних) школах навчальна практика запроваджуЇтьс¤ лише
дл¤ учн≥вськоњ молод≥, ¤ка не працюЇ.
ќсобливого значенн¤ навчальна практика набуваЇ
в умовах проф≥льного навчанн¤. ќрган≥зац≥¤ д≥¤льност≥ школ¤р≥в п≥д час
проведенн¤ навчальноњ практики повинна бути ор≥Їнтована на допроф≥льну
п≥дготовку, реал≥зац≥ю ≥ндив≥дуального п≥дходу до учн≥в, поглибленн¤ теоретичноњ
та практичноњ складових проф≥льних навчальних дисципл≥н.
‘орми орган≥зац≥њ навчальноњ практики можуть бути
р≥зними залежно в≥д њњ зм≥сту, пост≥йного чи тимчасового характеру роботи,
матер≥ально-техн≥чного оснащенн¤, в≥ку, п≥дготовки учн≥в, кл≥матичних та ≥нших
особливостей. ƒо них можна в≥днести так≥ види зан¤ть: курси за вибором,
практикуми, комплексн≥ зан¤тт¤ м≥жпредметного характеру, конкурси та змаганн¤,
зан¤тт¤ за ≥нтерактивними методиками,†
презентац≥њ науково-досл≥дних проект≥в, науков≥
конференц≥њ, екскурс≥њ, експедиц≥њ,
в≥йськово-польов≥ збори юнак≥в тощо.
√одини, в≥дведен≥ на навчальну практику, можна
використовувати дл¤ реал≥зац≥њ практичноњ частини навчальних програм предмет≥в
навчального плану, зокрема проведенн¤ комплексних практикум≥в з б≥олог≥њ,
ф≥зики, х≥м≥њ, ≥нформатики, практичних зан¤ть на м≥сцевост≥ з геометр≥њ та
географ≥њ, конструюванн¤ прилад≥в та обладнанн¤ навчальних каб≥нет≥в,
спортивних майданчик≥в, зан¤ть у виробничих майстерн¤х, на навчально-досл≥дних
д≥л¤нках тощо. Ќа† зан¤тт¤х учн≥
залучаютьс¤ до роботи з р≥зноман≥тними†
обТЇктами: лабораторним та демонстрац≥йним обладнанн¤м, природними
обТЇктами, р≥зноман≥тною навчальною та дов≥дковою л≥тературою, наочн≥стю
(таблиц≥, карти, атласи, колекц≥њ тощо), компТютерами, пошуковими системами
(каталоги, мережа ≤нтернет) тощо. ÷е даЇ можлив≥сть школ¤рам використовувати
набут≥ знанн¤ й ум≥нн¤ дл¤ пошуку вир≥шенн¤ проблем у зм≥нн≥й ситуац≥њ, бачити
нов≥† можливост≥ застосуванн¤ обТЇкт≥в,
п≥двищити вмотивован≥сть навчанн¤, розвинути навички самост≥йноњ роботи. “ак≥
види навчальноњ д≥¤льност≥ оц≥нюютьс¤ обовТ¤зково. ћожливим Ї окреме оц≥нюванн¤
навчальноњ практики з р≥зних предмет≥в.
«алежно в≥д вид≥в навчальноњ д≥¤льност≥ п≥д
час проведенн¤ навчальноњ практики форми зв≥тних матер≥ал≥в можуть подаватис¤ у
вигл¤д≥: зв≥т≥в про проведену роботу, результат≥в практичних роб≥т, презентац≥й
наукових проект≥в, щоденник≥в спостережень, виготовлених вироб≥в або
обладнанн¤, наочностей (гербар≥њв, колекц≥й, доб≥рки матер≥ал≥в, реферат≥в,
ст≥нн≥вок та ≥н.),† розроблених схем та
макет≥в, компТютерних програм тощо.
«м≥ст ≥ дата проведенн¤ зан¤ть
навчальноњ практики обл≥ковуЇтьс¤ в класних журналах на окремих, спец≥ально
в≥дведених стор≥нках.
ќц≥нка за навчальну практику
виставл¤Їтьс¤ в класному журнал≥ та окремим р¤дком† у табел≥ усп≥шност≥.
Ќижче наводитьс¤ ор≥Їнтовний
перел≥к тематики навчальних екскурс≥й, практичних зан¤ть та можливих вид≥в
навчальноњ практики учн≥в, ¤кий може бути зм≥нений або доповнений
загальноосв≥тн≥ми навчальними закладами.
ќр≥Їнтовна тематика екскурс≥й,
практичних зан¤ть та навчальноњ практики |
|
1 клас |
|
≈кскурс≥¤ до б≥бл≥отеки
(шк≥льноњ, м≥ськоњ чи с≥льськоњ). ≈кскурс≥њ: "—постереженн¤
за ¤вищами природи. ѕравила повед≥нки в природ≥"; Ђќзнайомленн¤
≥з† народними обр¤дамиї. ≈кскурс≥¤ до
ф≥зкультурно-оздоровчого комплексу† та†
практичне зан¤тт¤ Ђ«найомство† з≥ спец≥альним спортивним обладнанн¤м та
особливост≥† його використанн¤. «маганн¤, дит¤ч≥† спортивн≥ ≥гриї. ≈кскурс≥¤: ƒорога до школи (до дит¤чоњ
пол≥кл≥н≥ки, до б≥бл≥отеки, до театру тощо). ќсобливост≥ пересуванн¤ та
дотриманн¤ техн≥ки безпеки. |
|
2 клас |
|
≈кскурс≥¤ до б≥бл≥отеки
(шк≥льноњ, м≥ськоњ чи с≥льськоњ). «устр≥ч з м≥сцевим письменником.
ѕопул¤ризац≥¤ дит¤чоњ книги. ≈кскурс≥¤ до л≥су, парку:
"ѕрирода навколо нас". ≈кскурс≥¤ †до театру (к≥нотеатру):
перегл¤д вистави, к≥ноф≥льму з наступним обговоренн¤м. ≈кскурс≥¤ до ф≥зкультурно-оздоровчого комплексу (стад≥ону)† ≈кскурс≥¤ м≥стом (селищем).
ѕ≥шох≥дн≥ переходи. ѕовторенн¤ правил дорожнього руху. |
|
3 клас |
|
≈кскурс≥¤:† "—постереженн¤† за†
природою ≥† працею людей своЇњ
м≥сцевост≥". ¬≥дображенн¤ вражень у р≥зних видах ≥ формах мистецтва. ѕрактичн≥ зан¤тт¤ та ≥гри з
ѕравил† дорожнього руху на спец≥ально
розм≥ченому майданчику або на вулиц≥. ≈кскурс≥¤: рельЇфний дизайн м≥сцевост≥ р≥дного краю. Ўтучний та природний
дизайни. –обота на пришк≥льн≥й д≥л¤нц≥.
ƒогл¤д за к≥мнатними, городн≥ми рослинами. |
|
4 клас |
|
≈кскурс≥¤: "—постереженн¤
за рослинами, тваринами, погодними умовами свого краю". ≈кскурс≥¤ до краЇзнавчого музею,
художньоњ† виставки, творчоњ майстерн≥
митц¤. Ќародн≥ ремесла ”крањни. ≈кскурс≥¤ до аптеки. –обота на пришк≥льн≥й д≥л¤нц≥.
ƒогл¤д за к≥мнатними, городн≥ми рослинами «аготовленн¤ у л≥с≥, парку, пол≥
природних матер≥ал≥в дл¤ художн≥х вироб≥в на уроках трудового навчанн¤. ≤гри та зан¤тт¤ з повторенн¤
правил† безпечноњ повед≥нки учн≥в на
вулиц¤х ≥ дорогах. |
|
5 клас |
|
† ≈кскурс≥¤ л≥тературними
стежинами, до л≥тературного музею.† ≈кскурс≥њ Ђ”мови ≥снуванн¤
рослин ≥ тварин нашого краюї, Ђ¬ода в природ≥, њњ стани ≥ значенн¤ї. ≈кскурс≥¤ до краЇзнавчого музею.
≈кскурс≥¤ в м≥сцевий музей
мистецтв. ≈кскурс≥њ до планетар≥ю,
обсерватор≥њ Ђћ≥фолог≥чн≥ героњ на карт≥ зор¤ного небаї, Ђћ≥с¤ць Ц супутник
«емл≥ї, Ђ—он¤чна системаї, Ђ—онце Ц найближча зор¤ї; ≈кскурс≥¤ на п≥дприЇмство легкоњ
промисловост≥. ѕрактичн≥
зан¤тт¤: Ђѕрирода р≥дного краюї, Ђѕриродн≥ ¤вища навколо насї; Ђ¬ивченн¤
≥ в≥дтворенн¤ елемент≥в обр¤дових св¤т (п≥сень,† хоровод≥в, вертеп≥в тощо) з урахуванн¤м
рег≥ональних особливостей; м≥сцевих традиц≥йї; Ђѕовторимо правила дорожнього
рухуї. |
|
6 клас |
|
≈кскурс≥њ:
в≥дв≥дуванн¤ музичних театр≥в, ф≥лармон≥й, концертних зал≥в (з в≥дображенн¤м
своњх вражень у р≥зних формах). ≈кскурс≥¤:
декоративно-ужиткове мистецтво: "¬ майстерн≥ митц¤". ≈кскурс≥њ:
Ђјрхеолог≥чн≥ пам'¤тки р≥дного краюї, ЂѕамТ¤тки “рип≥льськоњ культуриї,
Ђћ≥ста-держави ѕ≥вн≥чного ѕричорноморТ¤ї;†
≈кскурс≥њ: Ђќс≥нн≥ ¤вища в житт≥
рослин. ѕристосован≥сть рослин† до† середовища ≥снуванн¤ї, Ђ «имов≥ ¤вища в
житт≥ рослинї, Ђ¬есн¤н≥ ¤вища в житт≥ рослин. ѕристосован≥сть рослин† до†
середовища† ≥снуванн¤ї,
Ђ«найомство з кв≥тковими рослинамиї, Ђ–озп≥знанн¤ найпоширен≥ших
бур'¤н≥в,† кормових ≥ л≥карських
рослинї;† ≈кскурс≥¤
на п≥дприЇмство харчовоњ промисловост≥. ѕрактичн≥
зан¤тт¤: конкурси Ђ«навець р≥дноњ мовиї, художнЇ читанн¤ —истематизац≥¤† матер≥ал≥в з л≥тератури р≥дного краю.†† Ѕ≥бл≥отечна година. ѕрактичне
зан¤тт¤: творч≥ конкурси з музичного та образотворчого мистецтва. †ѕрактичн≥ зан¤тт¤: Ђќзнайомленн¤ з
компонентами природи своЇњ м≥сцевост≥ї, Ђ√рунт ≥ рослиниї, Ђќр≥Їнтуванн¤ на
м≥сцевост≥ї, "ќком≥рне зн≥манн¤ з планшетом невеликоњ територ≥њ";
"—постереженн¤ за погодою ≥ опрацюванн¤ з≥браних матер≥ал≥в". ѕрактичне
зан¤тт¤: Ђѕовторимо правила дорожнього рухуї. |
|
7 клас |
|
≈кскурс≥¤ ЂЋ≥тературними
стежкамиї; Ђѕам'¤тки середньов≥чноњ культуриї; ≈кскурс≥њ:† Ђ в≥тково Ц декоративн≥ рослиниї, ЂЅурТ¤ни,
њх морфолого Ц б≥олог≥чн≥ особливост≥ї, ЂЂ–ослини водойм ≥ прибережж¤ї,† Ђ¬одорост≥, мохи, гриби, лишайники вашоњ
м≥сцевост≥ї, Ђ–≥зноман≥тн≥сть рослинного св≥туї; ≈кскурс≥¤ в л≥с. ќзнайомленн¤ з
р≥зноман≥тн≥стю комах, знайомство з голосами птах≥в, вивченн¤ сл≥д≥в ссавц≥в.
¬ивченн¤ взаЇмозв'¤зк≥в компонент≥в природи. ≈кскурс≥¤† на†
луки або в степ. ќзнайомленн¤† з
р≥зноман≥тн≥стю комах та хребетних тварин. ≈кскурс≥¤ на поле. ќзнайомленн¤
з комахами-шк≥дниками с≥льськогосподарських рослин. ¬ивченн¤ впливу людськоњ
д≥¤льност≥ на природу. ≈кскурс≥њ† Ђ‘≥зика навколо насї, Ђќптичн≥ ¤вища в
природ≥ї. ≈кскурс≥њ на м≥сцев≥ виробництва
з питань енергозбереженн¤. ≈кскурс≥¤ на деревообробне
п≥дприЇмство. ≈кскурс≥¤ Ц пох≥д† з метою ознайомленн¤ з природою р≥дного
краю. “ворч≥ конкурси з музичного та
образотворчого мистецтва на тему Ђ≤стор≥¤ та культура р≥дного краюї. ѕрактичн≥ зан¤тт¤:
Ђ‘енолог≥чн≥† спостереженн¤ за
ранньокв≥тучими рослинамиї, Ђ—кладанн¤ гербар≥ю з бур'¤нових ≥ кормових
рослинї; Ђ«б≥р та систематизац≥¤
матер≥ал≥в з ≥стор≥њ та культури р≥дного краюї; Ђ«б≥р та запис народних
п≥сеньї; √еограф≥чний веч≥р або ¬
"ћатерики планети". ‘≥зичний веч≥р або ¬ ¬идатн≥
вчен≥ ”крањни, р≥дного краюї. ѕрактичне зан¤тт¤:
Ђѕовторимо правила дорожнього рухуї. |
|
8 клас |
|
‘ольклорна
експедиц≥¤. ≈тнограф≥чна
експедиц≥¤ ЂЎевченкознавство в р≥дн≥м крањї (зб≥р матер≥ал≥в). ќформленн¤ шк≥льних навчальних
каб≥нет≥в, музењв. ≈кскурс≥¤ "“оњ слави
козацькоњ пов≥к не забудеш". ≈кскурс≥¤ до м≥сцевоњ л≥карн≥
(травматолог≥чний пункт, пункт переливанн¤ кров≥, лаборатор≥¤). ≈кскурс≥¤ з метою збиранн¤† колекц≥њ м≥сцевих г≥рських пор≥д або
вивченн¤ особливостей њх видобутку у м≥сцевому кар'Їр≥. ѕрактичне зан¤тт¤ (д≥лова гра):
"ѕрогноз погоди на наступн≥ три дн≥". ѕрактичне зан¤тт¤ (д≥лова гра):
"ѕроблеми рац≥онального природокористуванн¤ в ”крањн≥". ≈кскурс≥¤ до аптеки
(ознайомленн¤ з приготуванн¤м розчин≥в р≥зноњ концентрац≥њ, використанн¤
х≥м≥чних речовин ¤к л≥кувальних засоб≥в тощо). ≈кскурс≥¤ на м'¤сомолочн≥
п≥дприЇмства (ознайомленн¤ з процесами визначенн¤ кислотност≥, засолюванн¤
тощо). ≈кскурс≥њ на виробництво:
ознайомленн¤ з† електровим≥рювальними
приладами, основними технолог≥чними процесами; ¬≥дв≥дуванн¤ виставки майстр≥в
народноњ художньоњ творчост≥. ≈кскурс≥¤ Ц пох≥д з метою
ознайомленн¤м з св¤тин¤ми, осередками культури† р≥дного краю. ≈кскурс≥¤ на м≥сцев≥
п≥дприЇмства з питань енергозбереженн¤. ≈кскурс≥њ
до профес≥йно Ц техн≥чних навчальних заклад≥в. ѕрактичне зан¤тт¤:
Ђѕовторимо правила дорожнього рухуї. |